Het festival als proeftuin of laboratorium

Profiteren culturele organisaties van festivalisering?

Festivals zijn populairder dan ooit. Sterker nog, in de afgelopen dertig jaar is het aantal festivals in Nederland vervijfvoudigd. Opvallend weinig festivals worden door het rijk gefinancierd.

Door redactie

Fotografie

Pixabay (Pexels)

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van ACMC op 7 januari 2016 gingen Rinske Hordijk (ARTtube), Rixt Hulshoff Pol (Unseen Photo Fair & Festival), en Gerald van der Wijngaart en Chris Julien (Opera Forward Festival) o.l.v. Björn Stenvers (Amsterdam Musea) met elkaar en de aanwezigen in gesprek over de invloed van festivalisering in de cultuursector.

Ondanks de sterke toename van het aantal festivals in Nederland wordt er in de culturele sector relatief weinig geschreven en gesproken over de waarde en betekenis van die festivals. Waar een evenement precies aan moet voldoen om tot festival te kunnen worden gekroond is dan ook maar de vraag. De populariteit van festivals is nog enigszins te verklaren, aangezien ze goed aansluiten bij onze belevingseconomie.

Festivals hebben veel meer urgentie dan ‘reguliere’ cultuurproducten, omdat ze in tegenstelling tot gewone instellingen niet het gehele jaar open en toegankelijk zijn. Daarnaast sluit de festivaltrend aan bij onze tijdsgeest, die wordt gekenmerkt door een zoektocht naar een collectieve ervaring.