TapasTheater past de 5 P’s aan

Flexibel theaterconcept blijkt coronaproof

14 okt 2020

Tessa Harmsen richtte ruim twee jaar geleden de ‘pick en mix’ theaterervaring TapasTheater op. Na de lockdown laveert het theater zich door de veiligheids- en capaciteitsuitdagingen en zit nu dagelijks volgeboekt.

Door de redactie

Fotografie

Lisette Zegers, Tim Teunissen & Boy Hazes

 

Het theaterlandschap is in de afgelopen jaren te weinig meebewogen met een grote groep Nederlanders die een ander idee hebben van een avondje uit, aldus theatermarketeer Tessa Harmsen. Ze constateerde daarnaast dat er weinig mogelijkheden zijn voor nieuwe theatermakers om te spelen. Harmsen sprong in dit gat en bedacht in 2018 TapasTheater: laagdrempelige horeca gecombineerd met meerdere korte theatervoorstellingen van 20 minuten waarbij de bezoeker de regie zelf in handen heeft. Dit bleek een succes: het theater krijgt op Google een 4.8 (uit 5) op basis van 104 onafhankelijke reviews. Uit klantenonderzoek (voor de lockdown) bleek dat de helft van de bezoekers uit zichzelf zegt terug te komen binnen een half jaar en zelfs 96% binnen een jaar.

Dit succes bezorgde TapasTheater een Merk & Loyaliteit Award tijdens de Cultuurmarketing Awards 2019. Het concept van TapasTheater heeft Harmsen neergezet vanuit de vijf P’s van de marketingmix. Voor de veiligheid en winstgevendheid van de onderneming paste Harmsen deze P’s gedeeltelijk aan tijdens de coronacrisis.

Lockdown: van onrust naar open met ‘een knal’

Harmsen ervoer de 2,5 maand lockdown aanvankelijk als een drama. “De kosten gaan door en je hebt geen inkomsten en geen perspectief.” Toch zette ze deze negatieve gedachten snel om naar iets positiefs en keek wat er wél gedaan kon worden: “De lockdown maakt je flexibel om na te denken over hoe je je bedrijf aanpakt.”

Harmsen heeft, in tegenstelling tot veel andere theaters en producenten, nooit overwogen om de theatervoorstellingen online aan te bieden. “We hadden niet de faciliteiten en know how om het op te zetten, en het theater en de theatermakers hadden er meer baat bij om met een knal terug open te gaan.” Om deze ‘knal’ te bewerkstelligen werkte Harmsen aan de naamsbekendheid van het theater d.m.v. media en sociale media. Daarnaast zag ze de lockdown ook als een kans om bezig te zijn met de langetermijnvisie voor het theater.

Om meer mogelijkheden te hebben als de theaters voor langere tijd dicht moesten blijven, schreef Harmsen het bedrijf tijdens de lockdown (naast theateraangelegenheid) ook als horecagelegenheid in bij de KVK. Ze dacht bijvoorbeeld na over een dinnershow waarbij theater wordt opgevoerd in het restaurant: “Gelukkig was het niet nodig, maar zo ga je wel nadenken.”