Genomineerde Cultuurmarketing Awards: TapasTheater

Maak kennis met Tessa Harmsen

tapastheater
20 mei 2019

Op 27 juni reiken we de Cultuurmarketing Awards uit aan de creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector. In aanloop naar 27 juni stellen we alle genomineerden aan je voor. Deze keer: Tessa Harmsen met TapasTheater.

Door de redactie

Fotografie

Lisette Zeegers

Kun je iets meer vertellen over de case en over jezelf?

Ik werk nu veertien jaar als marketeer in de culturele sector bij met name veel theaterprojecten. Een jaar geleden besloot ik het roer om te gooien en opende ik een eigen theater. Hierdoor zijn mijn werkzaamheden verbreed: ik doe alles wat je kan bedenken bij een café en een theater; van marketing tot personeelszaken en van horeca-inkoop tot programmering. Tegenwoordig noem ik mezelf dus ‘theaterdirecteur en horecaondernemer’.

TapasTheater is anders dan andere theaters. Hier presenteren wij theater op een laagdrempelige manier die goed aansluit bij de behoeftes van mensen die wel interesse (zeggen te) hebben in theater, maar in de praktijk niet gaan. Ik heb het format van theaterbezoek fundamenteel veranderd: geen avondvullende voorstellingen, maar bezoekers kunnen naar gelang drie of vier verschillende voorstellingen van slechts twintig minuten verspreid over de avond bezoeken. Bezoekers stellen dus hun eigen theateravond samen. Sommigen dineren bij ons en bezoeken een aantal voorstellingen tussen de hapjes door. Anderen eten eerst thuis en gaan vervolgens op hun gemak naar het theater waar ze nog een drankje drinken, toetje eten en een voorstelling bezoeken. Het is theater on demand, dus een bezoeker kan zoveel voorstellingen meepakken als hij of zij wil. Mensen die wel interesse hebben in theater, maar niet gaan omdat ze een te druk leven hebben (een derde van de Nederlanders volgens het SCP/CBS), kunnen nu tijdens een avond uit bijkletsen met vrienden, lekker eten én theater moeiteloos combineren.