In de aanloop naar de Cultuurmarketing Awards presenteren we Luxor Theater Rotterdam. Zij zijn genomineerd voor de Centercom Campagne Award met hun campagne ‘Van Marathon tot Marathon’.
Jeroen de Jager is marketeer bij het Luxor Theater Rotterdam. Volgens De Jager vraagt het in de markt zetten van theaterproducties om creatievere marketing. Het artwork, de campagne, de content, de première, het theater én het personeel moeten de inhoud, gevoel en emotie van de uiteindelijke productie ademen. ‘En dat is het allerleukste om te doen!’, aldus De Jager.
Henriette van Eckeveld ontdekte haar liefde voor theater tijdens haar werkzaamheden bij AT Productions. In 2013 maakte ze de overstap naar KemnaSenf. Daar is ze Manager Marketing & Development. Ze was o.a. betrokken bij uiteenlopende producties als Vijftig Tinten…de parodie, Mini & Maxi, Tineke Schouten en Vreemde Kostgangers.
Het doel van het Luxor Theater in Rotterdam is om het aanbod te laten aansluiten op de stad en haar culturele instellingen. Voor het theaterseizoen 2016/2017 is er dan ook een speciale samenwerking tot stand gekomen tussen Luxor Theater en KemnaSenf voor de nieuwe theaterproductie De Marathon, gebaseerd op de succesfilm uit 2012. Met deze voorstelling, waarin vier Rotterdamse garagemonteurs besluiten de marathon te lopen om een faillissement te voorkomen, brengen we een echt Rotterdams verhaal op de planken. Met een samengesteld marketingteam bestaande uit Jeroen de Jager (projectmanager marketing Luxor), Henriette van Eckeveld (manager marketing KemnaSenf) en later ook Esther Kroeze, Luca Ronner, Eline de Wit en Hildegard van Dam (communicatiemedewerkers KemnaSenf) is gewerkt aan het bedenken, vormgeven en uitvoeren van de campagne ‘Van Marathon tot Marathon’.
Het belangrijkste is dat de campagne echt gaat over het verhaal van De Marathon. We wilden dit stuk over vriendschap, liefde en over Rotterdam opnieuw laten leven in de stad. Het was onze missie om het vuur rondom de voorstelling van binnenuit aan te wakkeren. Daarom hebben we een campagne gevoerd die uitdagender, sprekender en creatiever was dan wat je normaliter in de sector ziet. We hebben gezocht naar de juiste taal om de echte Rotterdammer aan te spreken en een campagne vol (harde) humor neergezet. Met sprekende (online) content, grote promotionele evenementen en samenwerkingen met lokale partners hebben we een buzz gecreëerd bij de pers en het publiek, waarbij het verhaal van De Marathon centraal staat.
Allereerst zijn we ontzettend trots op het resultaat van de campagne. Trots op het effect van de (online) content, het enthousiasme bij de pers en vooral ook op de positieve reacties die we hebben ontvangen. Ons doel was om een vernieuwende campagne neer te zetten, die de voorstelling tot leven zou brengen in het hart van Rotterdam. Dit is goed gelukt. Toen we merkten dat mensen in de stad massaal begonnen te reageren op onze acties en content wisten we dat we de juiste taal gevonden hadden. Zo was de Luxor Marathon Run met 1500 lopers binnen 3 uur uitverkocht en reageerden er honderden mensen op onze zoektocht naar loopbandlopers. Op 15 juni hopen we dit enthousiasme rondom de campagne ook over te kunnen brengen op de experts en medemarketeers binnen de culturele sector.