Dialoog, kennis en structuur essentieel voor samenwerking

Marketing en programmering

Herken je dit bij jouw organisatie: de samenwerking verloopt stroef tussen marketing en programmering. In dit artikel lees je wat verschillende marketeers hier over te zeggen hebben en hoe jij een stap kan zetten naar een betere samenwerking tussen de twee expertises.

Door de redactie


Pexels

“Programmering gaat over inkoop, marketing over verkoop. Dit zijn andere vakgebieden, maar hetzelfde product staat centraal. Samenwerken is dus onontbeerlijk.” Een treffende omschrijving van één van de marketeers, voorafgaand aan de nieuwjaarsbijeenkomst. Het jaarlijkse onderzoek van Cultuurmarketing onder marketeers laat ook zien dat de muren tussen marketing en andere afdelingen zoals programmering, collectie en educatie afbrokkelen. Toch is er nog ruimte voor meer toenadering, blijkt uit de ervaringen van marketeers. Marketeers willen eerder, intensiever en meer worden betrokken bij de inhoud.

De bijeenkomst is een eerste aanzet om andere manieren van samenwerken te onderzoeken. Josien Buijs van Filmhuis Den Haag en Anna Bouwman van Zwolse Theaters gaven een korte presentatie over hoe marketing en programmering bij hun instellingen samenwerken en hoe deze ten goede is veranderd.