Wat je moet weten over Google Analytics 4

Google Analytics 4: wat gaat er veranderen?

#Online marketing
18 okt 2022

Vanaf 1 juli 2023 stapt Google definitief over op een nieuwe versie van Google Analytics. Er komen nieuwe functies en de oude versie zal verdwijnen. Wat betekent dit voor de cultuursector en hoe bereid je je hier het beste op voor?

Door Alicia Hoost
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Lukas via Pexels

Op dit moment werken beide versies van Google Analytics nog naast elkaar, de klassieke Universal Analytics en het nieuwe Google Analytics 4 (GA4). Vanaf 1 juli zal het niet meer mogelijk zijn om gegevens op te halen met behulp van Universal Analytics. Volgens Google zijn de oude gegevens wel nog minstens 6 maanden in te zien, maar het bedrijf raadt aan om gegevens tijdig te exporteren. Hoe lang gegevens daadwerkelijk beschikbaar zullen blijven, weet het bedrijf namelijk nog niet.

Tussen beide versies bestaan enkele verschillen die gevolgen hebben voor hoe je gegevens meet. Daarnaast is ook de toekomst van Google Analytics in Nederland en Europa nog niet zeker. In aanloop naar de workshop Google Analytics 4 staat in dit artikel wat de overgang naar Google Analytics 4 inhoudt en wat je kunt doen om naar deze nieuwe versie over te stappen.

Voor gebruikers die al (uitsluitend) met GA4 werken, verandert er dus niets. Mogelijk weet je niet met welke versie je werkt. Dit is eenvoudig te controleren via Google. Algemeen geldt dat je waarschijnlijk al met GA4 werkt, als je na 14 oktober 2020 een Google Analytics-property hebt aangemaakt.

Google Analytics in strijd met Europese privacy-wetten