UX design voor culturele websites

Benut de potentie van je website optimaal met UX design

#Innovatie
17 aug 2022

Hoe kan UX design helpen om je website te optimaliseren zodat bezoekers zich nog meer thuis voelen op je website?

Door Alicia Hoost
Werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

UX Indonesia via Unsplash

Dat je als organisatie een goede website nodig hebt, is allang geen nieuws meer, maar hoe zorg je er ondanks de steeds veranderende technieken en media voor dat je website zo optimaal mogelijk functioneert voor je (beoogde) bezoeker? In de Cultuurmarketing workshop website optimalisatie ga je met deze vraag aan de slag. In dit artikel lees je alvast meer over UX design voor culturele organisaties.

UX design, wat staat voor user experience design (gebruikerservaring), is de balans tussen UI (user interface, het uiterlijk van een website), gebruiksvriendelijkheid en CRO (conversion rate optimisation), legt Roy van Heck, UX specialist bij digitaal bureau The Cre8ion Lab uit. “UX gaat om de totaalervaring voor de bezoeker, dus bijvoorbeeld ook hoe snel de pagina’s laden of hoe vaak ze moeten klikken om hun doel te bereiken.” Aan een goede user experience gaat veel onderzoek vooraf, om ervoor te zorgen dat de website aansluit bij de wensen en verwachtingen van de bezoeker.

Website design: less is more

Vaak is een huisstijl leidend voor een websiteontwerp. Dit kan leiden tot verschillen tussen de doelstellingen van culturele organisaties enerzijds en de verwachting van bezoekers anderzijds. Organisaties willen graag herkenbaar zijn en bijvoorbeeld een logo prominent in beeld hebben, terwijl de bezoeker alleen maar bezig is met het kopen van een kaartje. UX design is de verbindende schakel tussen design en functie en zorgt er zowel voor dat bezoekers vinden wat ze nodig hebben als dat een organisatie er herkenbaar uitziet.

Er zijn ook andere manieren om je merk te laten spreken, zonder een uitgesproken artistiek ontwerp of veel bewegend beeld op de homepagina. Dit laatste kan verwarrend zijn voor bezoekers of zelfs vervelend voor mensen die prikkels moeilijk verwerken. Ook voor websites geldt het principe “less is more”. Het gevoel dat je als organisatie bij je bezoeker wil oproepen, kun je op je website ook overbrengen met de tone of voice. Ook het gebruik van animaties of beweging zodra je iets aanklikt, dragen hieraan bij. Een voorbeeld is de bewegende aankondiging op de website van Beursschouwburg. De tone of voice van je teksten kan ook veel overbrengen of bijvoorbeeld het gebruik van animaties of beweging zodra je op de website iets aanklikt.

De digitale toegankelijkheid van de website speelt ook een rol bij het laten spreken van je merk; een onderwerp dat culturele organisaties steeds belangrijker vinden. Ook The Cre8ion Lab ontvangt steeds meer vragen over toegankelijkheid. “Het is ook een onderdeel van je branding om inclusief te zijn,” vertelt Bas van Hout, adviseur bij The Cre8ion Lab. In eerste instantie betreft de verbetering van de digitale toegankelijkheid vaak de leesbaarheid; niet iedere huisstijl is voor iedereen goed leesbaar, waardoor belangrijke knoppen of teksten niet opvallen. Het instellen van een knop waarmee het contrast van een website wordt vergroot, kan hier op korte termijn bij helpen.

Redeneer vanuit de bezoeker

Zoals eerder genoemd, gaat aan een goed UX design veel onderzoek vooraf. UX design richt zich namelijk op het gevoel dat een gebruiker heeft bij het bezoeken van een website. Het doel is dat de website goed aansluit bij diens verwachtingen en wensen, en dat moet onderzocht worden. UX design is daarmee ook een belangrijk onderdeel van de (online) klantreis.

Om dat aspect van de klantreis zo goed mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk om vanuit de bezoeker te redeneren, stelt Van Hout. “Ik stel klanten vaak de vraag: Snappen je ouders het?” Door je in een ander te verplaatsen, is het makkelijker om te weten of iets goed werkt. Om daarachter te komen, is onderzoek doen naar de doelgroep een belangrijk onderdeel van UX design. Daarom werken veel webbureaus vaak met persona’s, aangevuld met informatie vanuit de opdrachtgever, om meer inzicht te krijgen in hoe de eindgebruiker een website gebruikt. Daarnaast worden onderdelen van de website uitvoerig getest. Door bijvoorbeeld andere teksten te gebruiken of knoppen een andere kleur te geven en dan het gedrag van bezoekers te meten.

Met kennis over hoe bezoekers reageren op wat ze op een website tegenkomen, kan UX design een belangrijke rol spelen in conversion rate optimization (CRO). CRO is het vergroten van het aantal gebruikers op je website dat een bepaalde handeling verricht. Denk naast het kopen van tickets bijvoorbeeld aan het inschrijven op de nieuwsbrief of het bekijken van een teaser voor een voorstelling. Hierbij ligt de focus op het begrijpen waarom gebruikers bepaald gedrag vertonen en daarom dingen juist wel of niet doen. Een mogelijk gevolg kan zijn dat organisaties hun huisstijl moeten loslaten.

Blijf ontwikkelen 

UX design is geen vast gegeven en moet net als SEO en SEA geoptimaliseerd blijven worden. Wat vandaag wordt afgeleverd, kan morgen al doorontwikkeld worden, omdat technieken snel veranderen en ook de behoeften van het publiek veranderen. Daarom is het goed om je kennis over website-ontwikkeling te blijven ontwikkelen. UX design is daarom ook een onderdeel van de workshop website-optimalisatie. Daarnaast verandert ook het kennisniveau van de bezoeker: mensen worden online steeds vaardiger. Door onderzoek te blijven doen naar wat er technisch mogelijk is en hoe de bezoeker zich gedraagt, blijft je website actueel en goed functioneren.

Interessant voor anderen?