UX design voor culturele websites

Benut de potentie van je website optimaal met UX design

#Online marketing
17 aug 2022

Hoe kan UX design helpen om je website te optimaliseren zodat bezoekers zich nog meer thuis voelen op je website?

Door Alicia Hoost
Werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

UX Indonesia via Unsplash

Dat je als organisatie een goede website nodig hebt, is allang geen nieuws meer, maar hoe zorg je er ondanks de steeds veranderende technieken en media voor dat je website zo optimaal mogelijk functioneert voor je (beoogde) bezoeker? In de Cultuurmarketing workshop website optimalisatie ga je met deze vraag aan de slag. In dit artikel lees je alvast meer over UX design voor culturele organisaties.

UX design, wat staat voor user experience design (gebruikerservaring), is de balans tussen UI (user interface, het uiterlijk van een website), gebruiksvriendelijkheid en CRO (conversion rate optimisation), legt Roy van Heck, UX specialist bij digitaal bureau The Cre8ion Lab uit. “UX gaat om de totaalervaring voor de bezoeker, dus bijvoorbeeld ook hoe snel de pagina’s laden of hoe vaak ze moeten klikken om hun doel te bereiken.” Aan een goede user experience gaat veel onderzoek vooraf, om ervoor te zorgen dat de website aansluit bij de wensen en verwachtingen van de bezoeker.

Website design: less is more

Vaak is een huisstijl leidend voor een websiteontwerp. Dit kan leiden tot verschillen tussen de doelstellingen van culturele organisaties enerzijds en de verwachting van bezoekers anderzijds. Organisaties willen graag herkenbaar zijn en bijvoorbeeld een logo prominent in beeld hebben, terwijl de bezoeker alleen maar bezig is met het kopen van een kaartje. UX design is de verbindende schakel tussen design en functie en zorgt er zowel voor dat bezoekers vinden wat ze nodig hebben als dat een organisatie er herkenbaar uitziet.

Er zijn ook andere manieren om je merk te laten spreken, zonder een uitgesproken artistiek ontwerp of veel bewegend beeld op de homepagina. Dit laatste kan verwarrend zijn voor bezoekers of zelfs vervelend voor mensen die prikkels moeilijk verwerken. Ook voor websites geldt het principe “less is more”. Het gevoel dat je als organisatie bij je bezoeker wil oproepen, kun je op je website ook overbrengen met de tone of voice. Ook het gebruik van animaties of beweging zodra je iets aanklikt, dragen hieraan bij. Een voorbeeld is de bewegende aankondiging op de website van Beursschouwburg. De tone of voice van je teksten kan ook veel overbrengen of bijvoorbeeld het gebruik van animaties of beweging zodra je op de website iets aanklikt.

De digitale toegankelijkheid van de website speelt ook een rol bij het laten spreken van je merk; een onderwerp dat culturele organisaties steeds belangrijker vinden. Ook The Cre8ion Lab ontvangt steeds meer vragen over toegankelijkheid. “Het is ook een onderdeel van je branding om inclusief te zijn,” vertelt Bas van Hout, adviseur bij The Cre8ion Lab. In eerste instantie betreft de verbetering van de digitale toegankelijkheid vaak de leesbaarheid; niet iedere huisstijl is voor iedereen goed leesbaar, waardoor belangrijke knoppen of teksten niet opvallen. Het instellen van een knop waarmee het contrast van een website wordt vergroot, kan hier op korte termijn bij helpen.