Onzekere tijden vragen om flexibele oplossingen

Voorverkoop in de cultuursector

#Online marketing
25 aug 2020

Inmiddels kunnen we de balans opmaken van een aantal maanden crisis, en zijn we aanbeland in ‘het nieuwe normaal’. Theaters, concertzalen en bioscopen zijn weer open, maar de wereld ziet er totaal anders uit dan voorheen.

Door Mathijs Bouwman

Mathijs Bouwman begon zijn carrière als marktonderzoeker en deed daarna ruim 15 jaar ervaring op als marketing manager bij diverse cultuurinstellingen. Inmiddels is hij verantwoordelijk voor het beleid bij Peppered, een website- en marketingplatform voor culturele organisaties.
Fotografie

Claudio Schwarz (Unsplash)

Dat dingen anders zijn geworden, geldt ook zeker voor een van de gewoontes die de sector eigen was: de voorverkoop. Het is voor veel theaters de perfecte fundering voor de jaaromzet, maar hoe lang kunnen we daar nog van profiteren? Onzekere tijden vragen om flexibele oplossingen.

Een voorverkoop, hoe dan?!

Er hadden eigenlijk nog wel wat meer uitroeptekens en vraagtekens achter dit kopje kunnen staan. Een voorverkoop in deze tijd, hoe dan?!

Veel pijlers onder de jaarprogrammering zijn immers weggeslagen:

  • Het voortbestaan van programma’s is onzeker;
  • Het voortbestaan van ensembles, groepen, gezelschappen is onzeker;
  • Verschuivingen en annuleringen zijn een grotere factor om rekening mee te houden;
  • Het tot soms anderhalf jaar vooruit boeken is lastiger dan ooit tevoren;
  • Ook bezoekers kampen met zowel kort- als langdurige onzekerheid (zoals ziek zijn, of terughoudendheid om überhaupt te boeken);
  • De bezoekintentie en -frequentie hebben een klap gekregen. Meer dan ooit is het zaak om via krachtige marketingcampagnes ál het potentieel dat zich aandient te benutten.

Kortom: het nieuwe normaal is voorlopig ook nog niet weg. Hoe kan je daar het beste mee omgaan, en wat is de invloed op de andere mastodonten zoals de seizoensbrochure en dergelijke?