In België zijn de musea wél open - Cultuurmarketing
"We zijn op de radar gekomen als plek voor verstrooiing en vrijetijdsbesteding."

In België zijn de musea wél open

Sfeerfoto Museumbezoek
#Marketingstrategie
1 apr 2021

Anouk van Kampen (NRC) keek over de grens naar onze Belgische collega's. Niet alleen mogen de musea ondanks de tweede lockdown openblijven, ze trekken zelfs nieuwe publieksgroepen aan: gezinnen en twintigers.

Door de redactie

Fotografie

Pixabay

Niets missen?

We sturen iedere twee weken een nieuwsbrief met interviews, praktijkverhalen en de nieuwste vacatures. Schrijf je in, dan krijg jij ‘m ook.

Ondanks de herhaaldelijke lockdowns is er voor de Belgische cultuursector ook goed nieuws: de musea mochten open blijven. Anders dan in Nederland mochten de Belgische musea na de eerste lockdown als een van de eerste culturele instellingen weer open. Eind oktober 2020 moesten deze weliswaar weer dicht, maar sinds 1 december zijn ze onafgebroken weer toegankelijk voor publiek.

NRC sprak met het relatief nieuwe Gents Universiteitsmuseum (GUM) over hun ervaring sinds het begin van de pandemie. Voor dit museum kwam de coronacrisis bijzonder ongelegen, aangezien diens opening in maart 2020 stond gepland. Toch loopt het “best wel vlot” bij dit museum. Sterker nog, het museum ziet in de coronacrisis zelfs een bijkomend voordeel: omdat ze als een van de weinige sectoren open konden blijven, zijn ze op de radar gekomen als plek voor verstrooiing en vrijetijdsbesteding. Veel gezinnen met kinderen, en ook 15- tot 25-jarigen brengen hen nu een bezoek. Opmerkelijk, want voor een museum zijn dit meestal juist de moeilijkste doelgroepen.

Meer lezen? Het volledige artikel van de NRC is hier te vinden.

Interessant voor anderen?