De overeenkomsten tussen Marktplaats en de cultuursector.

Annemarie Joosen over merkstrategie

#Loopbaan
2 okt 2017

Hoe plaats je jouw merk het beste in de markt? Annemarie Joosen, Director of Marketing bij Marktplaats, vertelt over haar visie op merkstrategie en marketing in de praktijk.

Door De redactie

Fotografie

Kindel Media (Pexels)

Annemarie JoosenAnnemarie Joosen werkt drie jaar bij Marktplaats en is sinds dit jaar actief als Director of Marketing. Hiervoor vervulde zij marketingfuncties bij bekende merken zoals Madurodam, de Nederlandse Staatsloterij en bij bol.com. Dit zorgt voor een interessante mix van ervaringen; niet alleen uit de culturele sector, maar ook vanuit de commerciële sector.

Vanwaar je passie voor het bouwen van sterke merken ?

In januari 2011 begon ik met mijn werkzaamheden als Marketing & Sales Manager bij Madurodam. Op dat moment ging het niet zo goed met deze instelling. De bezoekersaantallen vielen al jaren tegen en Madurodam stond voor een grote uitdaging. Het transformatieproces onder leiding van Algemeen Directeur Joris van Dijk werd in gang gezet om het tij te keren. De merkstrategie vormde een centraal onderdeel van deze transformatie. Om het merk en de organisatie weer in zijn kracht te zetten, was het nodig om terug te gaan naar de basis. Identificeren waar we goed in zijn en welke rol het merk kan spelen in een veranderende markt. Uit alle onderzoeken onder consumenten en medewerkers kwam naar voren dat we stiekem best een beetje trots zijn op de mooie verhalen van Nederland. Dit inzicht hebben we samen met het team omgezet in een nieuwe marketingmix die effectief bleek.