‘Winnaar Young Talent Award 2021’

Een interview met Nitchka Wefers Bettink

#Loopbaan
31 aug 2022

Nitchka Wefers Bettink maakte al als jonge marketeer grote stappen in haar carrière. De rode draad: het verlangen om te helpen een verhaal te vertellen.

Door Patricia Lamper & Pip Manders
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Juri Hiensch

Nitchka Wefers Bettink startte haar carrière bij The Hospitalitist en maakte na twee jaar de overstap naar de culturele sector. Ze ging aan de slag bij Nationale Opera & Ballet, waar ze al snel de functie online content manager kreeg. Wefers Bettink won in 2021 de Cultuurmarketing Young Talent Award en is sinds april 2022 werkzaam als senior marketeer en programmamaker concepts & context bij theater Korzo in Den Haag.

Niets missen?

We sturen iedere twee weken een nieuwsbrief met interviews, praktijkverhalen en de nieuwste vacatures. Schrijf je in, dan krijg jij ‘m ook.

Wefers Bettink’s interesse lag in eerste instantie bij het makerschap. Ze zat op de toneelschool in Londen, studeerde Theaterwetenschappen aan de UvA en begon aan een master ‘creative writing’ in Canada. Ondanks dat ze het makerschap op het gebied van theater en film interessant vond, lag de vorm haar minder. Na haar studies kwam Wefers Bettink terecht bij een hospitality bedrijf waar ze onder andere trainingen gaf. Hier merkte ze al snel dat ze zich meer wilde verdiepen in de marketing kant, en zette in samenwerking met haar directeur een marketingplan op voor het bedrijf.

Ondanks dat marketing in haar straatje lag, was ze niet helemaal op haar plek in de hospitality wereld. Wefers Bettink maakte daarom de overstap naar haar oorspronkelijke liefde theater en ging aan de slag bij Nationale Opera & Ballet als content marketeer. De functie bij Nationale Opera & Ballet bood Wefers Bettink meer kansen om zich te ontwikkelen en te specialiseren: “De functie sprak me erg aan, omdat deze niet enkel toegespitst was op de kunstvorm, maar ook fondsen en relatie en educatie tot de positie behoorde. Ik zie dat de marketeer in de culturele sector nog vaak een manusje van alles is. Bij Nationale Opera & Ballet kreeg ik de kans om mijn passie voor het vertellen van verhalen in te zetten door me te specialiseren in de content kant en de sociale media die daarbij komt kijken.”

Nitcka Wefers Bettink: voorkeur voor creëren boven managen’?

Door een flinke groei in korte tijd bij Nationale Opera & Ballet verschoof Wefers Bettink’s functie naar online content manager, waar ze leiding gaf aan twee collega’s. Ondanks dat Wefers Bettink het interessant vond om zich verder te verdiepen in leiderschap, merkte ze dat ze het ook belangrijk vond om zelf bezig te blijven met het creëren en ontwikkelen: “Om een goede manager te zijn moet je jezelf ook vrijspelen om te kunnen focussen op de mensen in je team en de processen. Daarnaast weet een goed leider wanneer je de ruimte moet pakken en wanneer je de ruimte moet geven. Om op die manier manager te zijn, blijft er minder tijd over om zelf te creëren, wat ik juist zo leuk vind.”

Theater Korzo in Den Haag
Theater Korzo in Den Haag

Overstap naar Korzo: gesprekspartner tussen programma en publiek

Wefers Bettink kreeg veel kansen bij Nationale Opera & Ballet, maar ondervond dat ze graag wilde meedenken en bijdragen aan de visie van het bedrijf: “Elk merk heeft een verhaal dat zij naar buiten wil brengen. Ik merk dat er nog altijd de behoefte is om erachter te komen hoe je dat verhaal vertaalt naar de mensen die het moeten horen. Ik ben me gaan verdiepen in marketing, omdat ik wil weten wat het verhaal achter het bedrijf is en hoe we dat kunnen vormen tot een merk wat in de buitenwereld succesvol is.”

De kans om meer strategisch te werk te gaan, kreeg ze bij Korzo, waar ze momenteel de functie bekleed van senior marketeer en programmamaker concepts & context: “Ik wil geen programmeur zijn, maar de gesprekspartner die de link legt met wat we artistiek gezien doen en wat er gebeurt in de wereld en hoe het publiek daar tegenaan kijkt.”

Een belangrijk onderdeel van haar werk is daarom om op te hoogte te blijven van wat er zowel op lokaal als (inter)nationaal gebied speelt en te kijken hoe Korzo zich daar tot verhoudt: “Als contextprogrammeur ontwikkel ik programma’s vanuit de behoeftes en struggles van de bezoekers/mensen. Ik kijk daarbij hoe Korzo een platform kan bieden of een gesprek kan faciliteren.”

Daarnaast vindt Wefers Bettink haar functie goed passen bij de shift die volgens haar momenteel plaatsvindt in de culturele sector, waarbij marketing al meer in de gesprekken wordt meegenomen door de programmeurs en het artistieke team: “Marketing werd tot voor kort nog als ‘vies’ gezien, te commercieel. Het mocht niet over kaartverkoop en zalen vullen gaan, maar ik merk dat dat geluid nu langzaam aan het veranderen is. Uitvoerende kunst is er bij gratie van mensen en er moeten dus ook mensen zijn die zich aangesproken voelen door het artistieke product. De combi-functie van marketing en programmering biedt een goed perspectief voor dat gesprek.”

Het perspectief van de bezoeker moet centraal staan

Voor Wefers Bettink staat de bezoeker ten allen tijden centraal en ze wil daarom bij Korzo graag het perspectief van het publiek meer onderdeel laten uitmaken van het dagelijkse gesprek: “Dat zalen minder snel vol raken, is een feit dat ook een collega van het artistieke team niet kan ontkennen. Het is daarom belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan, waarbij we uitgaan van het feit dat we hetzelfde doel hebben. Het is de nieuwsgierigheid naar elkaar die het gesprek voedt.”

Het onderwerp van het belang van de bezoeker (en de rol van marketing daarin) is dan ook een organisatiebreed onderwerp, aldus Wefers Bettink: “De noodzaak is groter dan de hiërarchie. In elke organisatie zou de mening van een directeur niet luider moeten klinken, dan de mening van een theatermedewerker met een goed idee. Dit geldt dus ook voor het gesprek aangaan. Je spreekt elkaar aan op de inhoud en niet op iemands positie. Ik merk vaak bij marketeers dat ze bang zijn om iemand van het artistieke team aan te spreken en/of vragen te stellen, omdat ze er niet bij betrokken zijn. Maar deze vragen zijn voor hen net zo interessant en belangrijk.”

Tips om als jonge marketeer de volgende stap te zetten

Wefers Bettink ziet haar baan niet enkel als iets om geld mee te verdienen, maar ook als een manier van zelfontwikkeling. Het is daarom volgens haar belangrijk dat jonge marketeers om zich heen blijven kijken en niet bang zijn om de volgende stap in hun carrière te zetten: “Een nieuwe baan kan voelen als een grote stap. Wellicht voel je een bepaalde loyaliteit ten opzichte van je werkgever en ben je bang dat je nieuwe baan niks wordt. Neem de stap niet te serieus, want het kan je tegenhouden in wat er allemaal nog is. Ook het solliciteren kan als een grote stap voelen, maar ook daarbij: houd in je achterhoofd dat een sollicitatieprocedure tweerichtingsverkeer is; jij gaat net zo goed onderzoeken of het bedrijf bij jou past. Juist door te solliciteren, ondervind je wat je wel en niet wilt.”

Tijdens het sollicitatieproces is het volgens Wefers Bettink belangrijk dat je 100% jezelf bent: “Als jij jezelf bent geweest en daarna niet wordt uitgenodigd op een volgend gesprek of de baan niet krijgt, ga je daar geen spijt van krijgen. Je kan dan oprecht zeggen dat het geen match was, aangezien je hebt laten zien wie je bent en als dat niet is wat ze zoeken, past het bedrijf of de functie ook niet bij jou. En ook de sollicitaties die niet in een baan resulteren zijn waardevol, want je hebt toch een stap gezet en iets geleerd. Zo heb je eigenlijk niets te verliezen.”

Delen met anderen?