Interview met Jelle Agema, marketeer bij Voordekunst

Database segmentatie bij crowdfunding-platform Voordekunst

group of people around a meeting table, analysing data on paper, side view --no blur --ar 4:3
#Development
23 mrt 2016

Jelle Agema is een marketeer met hart voor de culture sector die moeiteloos het land doorkruist voor nieuwe uitdagingen. “Ik kan nu segmenteren op mensen die van ondersteboven gespeelde grindcore houden."   

Door de redactie

Fotografie

Midjourney

De oorspronkelijke Zwijndrechter studeerde Kunst, Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit Groningen met de specialisaties muziek, film en marketing. Voor zijn Master ging hij stage lopen bij het Tilburgse festival Incubate. Hier kon hij twee passies samenbrengen: muziek en marketing. Dit beviel goed, Agema bleef een aantal jaar bij Incubate en werd Hoofd Marketing en PR. Daarnaast had hij ook een eigen bedrijf in communicatie en marketing opgericht en zet(te) hij zijn kennis in voor meerdere festivals en muzikale organisaties, zoals STRP Festival, Sonic Acts, Grauzone Festival, Subbacultcha en De Brakke Grond. In zijn vrije tijd speelt Agema (bas)gitaar in meerdere bands, waaronder Terzij de Horde. Sinds 5 jaar woont Agema in Amsterdam en in januari van dit jaar vond hij een nieuwe uitdaging in de hoofdstad: als marketeer bij het crowdfunding-platform voordekunst.

Wat was je grootste motivatie om bij voordekunst te gaan werken?

Voordekunst is een soort organisatie die je niet veel ziet, niet in Nederland en ik denk ook niet in de rest van de wereld. Ik vind dit een interessante plek, het platform groeit hard en ik wil ze daar graag bij helpen. Ik vind cultuur belangrijk en er zijn zoveel mensen met gave ideeën: kunstenaars, curatoren, programmeurs. Ik wil hen helpen om hun ideeën meer bekendheid te geven en er meer (en vooral het goede) publiek voor te werven. Voordekunst is een organisatie die helpt om makers hun ideeën waar te maken.

Het eerste ding waar veel mensen aan denken bij voordekunst en crowdfunding is geld. Dat is zeker belangrijk, maar niet het enige. Het gaat ook echt om draagvlak en impact, om mensen te betrekken bij je idee en mensen te bereiken met je crowdfunding-campagne. Een groot onderdeel van wat we hier doen is gerelateerd aan marketing en communicatie en daar helpen we de makers bij. Ik vind het tof dat veel jonge makers hier gebruik van maken en niet bang zijn om dit te doen. Dat is moedig, want het is hard werken om een crowdfunding-campagne op te zetten en succesvol te maken.