In dit artikel onderzoeken we hoe webtekst gelezen wordt en vind je enkele tips om jouw website meer in de schijnwerpers te plaatsen.
Als je de teksten op je website niet goed opbouwt en formuleert, is het zonde van je tijd dat de webbezoeker deze niet (goed) leest. Daarnaast is het slecht voor je vindbaarheid op Google en elke andere zoekmachine. Een webtekst is namelijk het belangrijkste onderdeel van je SEO, de Search Engine Optimalization.
Met de goede woordkeuze, opbouw en trefwoorden, in combinatie met een goede leesbaarheid en een mooie opmaak, wil je voor elkaar krijgen dat de bezoeker naar jouw website komt vanuit een zoekmachine, én jouw product koopt of diensten inhuurt. Of, in de culturele sector: tickets voor jouw voorstelling, tentoonstelling, of concert koopt.
Steve Krug benoemt in zijn toonaangevende boek over internet marketing Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability uit 2000 (een herziene editie is uitgebracht in 2014) waar je als webschrijver rekening mee moet houden:
Bezoekers lezen pagina’s niet. Ze scannen ze.
Bezoekers maken geen optimale keuzes. Ze gaan voor ‘de eerste de beste’.
Bezoekers zoeken niet uit hoe dingen werken. Ze rommelen maar wat aan.