Werkwijze voor aantrekkelijke en wervende webteksten

Tips voor webteksten: zo leest de online lezer

#Communicatie
18 feb 2015

Internetgebruikers lezen webpagina’s slechts vluchtig. Ze scannen een pagina, zijn gefocust op plaatjes en foto’s, en klikken door als ze niet in één oogopslag vinden wat ze zoeken. Of, zoals interfacespecialist Steve Krug het omschrijft: voor de internetgebruiker is een website een “reclamebord dat voorbij zoeft terwijl je 100 kilometer per uur rijdt.”

Door Anne van Melick

Fotografie

Flickr / FlickrNNg

In dit artikel onderzoeken we hoe webtekst gelezen wordt en vind je enkele tips om jouw website meer in de schijnwerpers te plaatsen.

SEO: voor optimale vindbaarheid

Als je de teksten op je website niet goed opbouwt en formuleert, is het zonde van je tijd dat de webbezoeker deze niet (goed) leest. Daarnaast is het slecht voor je vindbaarheid op Google en elke andere zoekmachine.  Een webtekst is namelijk het belangrijkste onderdeel van je SEO, de Search Engine Optimalization.

Met de goede woordkeuze, opbouw en trefwoorden, in combinatie met een goede leesbaarheid en een mooie opmaak, wil je voor elkaar krijgen dat de bezoeker naar jouw website komt vanuit een zoekmachine, én jouw product koopt of diensten inhuurt. Of, in de culturele sector: tickets voor jouw voorstelling, tentoonstelling, of concert koopt.

Webtekst scannen

Steve Krug benoemt in zijn toonaangevende boek over internet marketing Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability uit 2000 (een herziene editie is uitgebracht in 2014) drie belangrijke feiten waar je als webschrijver rekening mee moet houden:

  1. Bezoekers lezen pagina’s niet. Ze scannen ze.

  2. Bezoekers maken geen optimale keuzes. Ze gaan voor ‘de eerste de beste’.

  3. Bezoekers zoeken niet uit hoe dingen werken. Ze rommelen maar wat aan.