Mondriaan als onderdeel van de marketingstrategie van Kunstmuseum Den Haag

De talenten van Mondriaan als merkstrategie

Kunstmuseum Den Haag nam hun marketingstrategie onder de loep. De uitdaging: het publiek blijven verrassen zonder commercieel te worden.

Door redactie

Fotografie

Deze afbeelding is gemaakt met AI-tool Midjourney

Op 11 mei 2017 organiseerde Cultuurmarketing een bijeenkomst met Gijs Meijer, hoofd Marketing & Communicatie van Kunstmuseum Den Haag (voorheen het Kunstmuseum Den Haag). Onderwerp was de algemene marketingstrategie van het museum met specifieke aandacht voor het themajaar ‘Van Mondriaan tot Dutch Design, 100 jaar De Stijl’ in 2017. In het kader van dit themajaar organiseert het museum een tentoonstelling genaamd ‘de ontdekking van Mondriaan’.

Het Kunstmuseum Den Haag valt samen met het GEM (museum voor hedendaagse kunst), het Fotomuseum en Escher in het Paleis onder dezelfde museumgroep. Kenmerkend voor deze musea is de grote en diverse collectie schilder- en beeldhouwwerk, meubels, sieraden en mode. “Het is ons doel zoveel mogelijk te laten zien,” vertelt Meijer. “Daarom organiseren we ongeveer 35 tentoonstellingen per jaar”. Per jaar zijn er drie of vier ‘blockbuster’ tentoonstellingen, die zorgen voor veel publiek. “Naast de bekende namen zoals Appel en Mondriaan is het de uitdaging om de bezoeker ook te verleiden om onbekendere kunst te komen ervaren”.