Nederlanders reageren altijd goed op ‘gratis’, zo redeneerde Theater De Nieuwe Kolk bij het opzetten van de tattoocampagne. Door een tattoo van het theater op zichzelf te plakken en hier een foto van in te sturen, konden mensen het aankoopbedrag van hun kaartje terugwinnen. Dit gold echter alleen voor aankopen in de voorverkoop, waardoor De Nieuwe Kolk niet alleen gratis publiciteit kreeg aan het begin van het theaterseizoen, maar ook een grote stijging in de voorverkoop zag.
Om publiek te trekken zette De Nieuwe Kolk in op de branding als ‘persoonlijk theater’ en bedacht hierbij de slogan ‘theater is mij op het lijf geschreven’ – iets wat natuurlijk heel letterlijk genomen kan worden in de vorm van een tattoo. Het theater nodigde een lokale tattooartiest uit en versierde directeur Hilko Folkeringa met het eigen logo. De actie om de start van het theaterseizoen en de kaartverkoop onder de aandacht te brengen sloeg enorm aan: 98% van het publiek las de brochure en de social media werden overspoeld met reacties. Had de directeur de tattoo echt laten zetten?