Met een tattoo naar het theater

Voorverkoopcampagne van De Nieuwe Kolk

Claudia en Jochem De Nieuwe Kolk
#Campagne
28 jun 2015

Theater De Nieuwe Kolk uit Assen bedacht een bijzondere tattoo-actie om het publiek te stimuleren in de voorverkoop al tickets aan te schaffen. Met deze originele marketingcampagne deed het theater mee aan de Gouden Struis 2015, de prijs voor de beste culturele marketingcase.

Door de redactie

Fotografie

De Nieuwe Kolk

Nederlanders reageren altijd goed op ‘gratis’, zo redeneerde Theater De Nieuwe Kolk bij het opzetten van de tattoocampagne. Door een tattoo van het theater op zichzelf te plakken en hier een foto van in te sturen, konden mensen het aankoopbedrag van hun kaartje terugwinnen. Dit gold echter alleen voor aankopen in de voorverkoop, waardoor De Nieuwe Kolk niet alleen gratis publiciteit kreeg aan het begin van het theaterseizoen, maar ook een grote stijging in de voorverkoop zag.

Een persoonlijke theaterbeleving

Om publiek te trekken zette De Nieuwe Kolk in op de branding als ‘persoonlijk theater’ en bedacht hierbij de slogan ‘theater is mij op het lijf geschreven’ – iets wat natuurlijk heel letterlijk genomen kan worden in de vorm van een tattoo. Het theater nodigde een lokale tattooartiest uit en versierde directeur Hilko Folkeringa met het eigen logo. De actie om de start van het theaterseizoen en de kaartverkoop onder de aandacht te brengen sloeg enorm aan: 98% van het publiek las de brochure en de social media werden overspoeld met reacties. Had de directeur de tattoo echt laten zetten?