Van expats tot mantelzorgers; zo bereiken culturele organisaties specifieke doelgroepen

Culturele instellingen en doelgroepmarketing

Steeds meer culturele instellingen ontwikkelen programma's gericht op specifieke doelgroepen. Lees over de inspirerende voorbeelden van o.a. het Spoorwegmuseum, Stedelijk Museum Amsterdam en Parktheater Eindhoven. 

Door redactie

Fotografie

Matheus Bertelli (Pexels)

Dementerenden en mantelzorgers inspireren met Onvergetelijk Stedelijk

Het Stedelijk Museum ziet het als hun maatschappelijke taak om het museum toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. Onvergetelijk is een project van het Stedelijk Museum en biedt rondleidingen aan voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Deze rondleidingen worden uitgevoerd door speciaal opgeleide museumdocenten. Zij stimuleren de dialoog tussen bezoekers door middel van creatieve opdrachten.

Het Onvergetelijk project komt voort uit een samenwerking tussen het Stedelijk Museum, diverse participerende musea en partners in de zorg. De sleutel tot succes is in dit geval de samenwerking tussen de verschillende partijen. Het samenwerkingsproces is van tevoren gecentraliseerd in één culturele organisatie: Stedelijk Museum Amsterdam. Het Stedelijk Museum speelt hierin een voortrekkersrol, wat ervoor zorgt dat de voorwaarden van de samenwerkingen vastliggen en de partners zich daaraan kunnen vasthouden. Inmiddels is het Onvergetelijk project onder verschillende namen bij andere musea geïmplementeerd.

Stichting Nieuwe Helden richt zich op de agrarische sector

Theatermaker Lucas De Man heeft in opdracht van de Belgische provincie West-Vlaanderen een voorstelling geschreven genaamd ‘Wij, VarkenLand’. In deze voorstelling stond de identiteit en cultuur van West-Vlaanderen centraal. De voorstelling ging over de roots van De Man, maar ook over boeren en het varkenbestaan. Voorafgaand aan de première hadden de makers niet bedacht dat er ook af en toe een boer in het publiek zou zitten, maar deze doelgroep bleek veelbelovend.

Stichting Nieuwe Helden is vervolgens met verschillende boeren in gesprek gegaan en het bleek dat de ondervraagden een sterke connectie voelden met het thema van de voorstelling. Vervolgens zijn ze betrokken bij de marketing- en communicatiestrategie van ‘Wij, VarkenLand’ om de voorstelling vaker te kunnen spelen. Hoe kan de Stichting het beste het verhaal van een leven als boer vertellen? Door de tijd te nemen om mensen te betrekken en onderzoek te doen en het opbouwen van een netwerk wordt het verhaal verder verspreid. Naast het vergroten van het netwerk is er ook gepromoot op verschillende websites waar de doelgroep aanwezig is.

Parktheater Eindhoven verwelkomt expats

Welke rol kunnen culturele organisaties spelen om expats zich meer thuis te laten voelen? Dat vroeg Parktheater Eindhoven zich af. Het Parktheater wil graag een bijdrage leveren aan het geluk van expats en een voortrekkersrol spelen in het faciliteren en stimuleren van internationals om cultuur te ervaren.