530 respondenten werkzaam in de culturele sector beantwoordden in oktober 2022 de enquêtevragen van het jaarlijkse Cultuurmarketing onderzoek naar de actuele staat van het cultuurmarketing vakgebied. In een serie van vijf artikelen worden de belangrijkste ontwikkelingen die uit het onderzoek naar voren komen, toegelicht. In het eerste artikel wordt er dieper ingegaan op . Deel II: krappe arbeidsmarkt.
De krapte op de arbeidsmarkt is in Nederland zo hoog opgelopen dat er in het tweede kwartaal van 2022 in alle beroepsgroepen sprake was van een tekort aan personeel (UWV). Ondanks dat deze krapte het afgelopen kwartaal ietwat is afgenomen (CBS), ervaart ruim een derde van de respondenten nog altijd dat de organisatie moeite heeft met de werving van nieuwe marketingcommunicatiemedewerkers.
Met name in de mediabranche (60%), festivalbranche (64,29%) en archieven- en erfgoedbranche (75%) ervaren de respondenten het aantrekken van nieuwe marketingcommunicatie medewerkers als een grote uitdaging. Branches die momenteel minder last ervaren om medewerkers te werven, zijn film (22% wel), musea (26% wel) en muziek (33% wel).
Volgens de respondenten die het werven momenteel als een uitdaging ervaren, is het gebrek aan genoeg sollicitanten door de krappe markt het grootste probleem. Het vinden van een geschikte en/of gekwalificeerde kandidaat wordt daardoor een stuk lastiger.