Betere arbeidsvoorwaarden zijn nodig: lagere werkdruk, hogere lonen

De vraag naar cultuurmarketeers is groot

Ondanks dat de krapte op de arbeidsmarkt in het afgelopen kwartaal iets is afgenomen, blijft de vraag naar cultuurmarketeers groter dan het aanbod. De werving van gekwalificeerde marketingcommunicatiemedewerkers is daarom voor veel culturele organisaties een uitdaging.    

Portretfoto Pip Manders
Door Pip Manders
Werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

 

 

530 respondenten werkzaam in de culturele sector beantwoordden in oktober 2022 de enquêtevragen van het jaarlijkse Cultuurmarketing onderzoek naar de actuele staat van het cultuurmarketing vakgebied. In een serie van vijf artikelen worden de belangrijkste ontwikkelingen die uit het onderzoek naar voren komen, toegelicht. In het eerste artikel wordt er dieper ingegaan op de zorgen van de cultuurmarketeer. Deel II: krappe arbeidsmarkt.

Krappe arbeidsmarkt raakt ook cultuursector

De krapte op de arbeidsmarkt is in Nederland zo hoog opgelopen dat er in het tweede kwartaal van 2022 in alle beroepsgroepen sprake was van een tekort aan personeel (UWV). Ondanks dat deze krapte het afgelopen kwartaal ietwat is afgenomen (CBS), ervaart ruim een derde van de respondenten nog altijd dat de organisatie moeite heeft met de werving van nieuwe marketingcommunicatiemedewerkers.

Met name in de mediabranche (60%), festivalbranche (64,29%) en archieven- en erfgoedbranche (75%) ervaren de respondenten het aantrekken van nieuwe marketingcommunicatie medewerkers als een grote uitdaging. Branches die momenteel minder last ervaren om medewerkers te werven, zijn film (22% wel), musea (26% wel) en muziek (33% wel).

Te veel kapers op de kust

Volgens de respondenten die het werven momenteel als een uitdaging ervaren, is het gebrek aan genoeg sollicitanten door de krappe markt het grootste probleem. Het vinden van een geschikte en/of gekwalificeerde kandidaat wordt daardoor een stuk lastiger.