Amerikaans onderzoek naar impact coronacrisis

Terugkeer publiek naar culturele organisaties

Het Amerikaanse bureau IMPACTS Research & Development onderzoekt naar aanleiding van de coronacrisis in hoeverre publiek geneigd is om culturele organisaties te bezoeken na de uitbraak van het virus.  

Door de redactie

Fotografie

Flickr

In de periode van 13 maart t/m 20 april 2020 namen 6199 volwassen Amerikanen, die zich profileren als (mogelijke) bezoekers van culturele organisaties, deel aan het onderzoek. De onderzoeksresultaten worden wekelijks geüpdatet door IMPACTS. Dit artikel is een samenvatting gebaseerd op publicaties van 27, 22, 20 en 15 april 2020.

Hoe waarschijnlijk is het dat je een culturele organisatie zal bezoeken?

Dit is de centrale vraag die de respondenten is voorgelegd. Uit de resultaten blijkt dat deelnemers verwachten binnen drie maanden na het afleggen van de enquête het culturele bezoek weer op te gaan pakken. Binnen zes maanden zal de bezoekfrequentie weer ‘normaal’ (gelijk aan de bezoekintenties in de periode voor COVID-19) zijn. Dat is goed nieuws, maar het roept ook een belangrijke vervolgvraag op. Zullen mensen de culturele organisaties die ze bezochten, even frequent bezoeken als voorheen, en zullen dat dezelfde organisaties zijn? De antwoorden uit het onderzoek duiden erop dat dat onwaarschijnlijk zal zijn.