Een samen van het onderzoek van Lisa Brunink

Hoe kunstmusea meer grip kunnen krijgen op youngsters

Youngsters, de doelgroep jong volwassenen van 18 tot 35 jaar oud, naar een kunstmuseum trekken is al jaren lang een grote wens van veel musea. Maar wie is deze doelgroep, wat zijn hun motivaties en drempels en wat willen ze precies? 

Door Lisa Brunink

Fotografie

Flickr

In samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen deed Lisa Brunink voor haar scriptie voor haar MA Arts, Culture & Society aan de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoek naar de doelgroep Youngsters.

Om deze doelgroep in kaart te krijgen hield ze een enquête over cruciale kenmerken als smaakpatronen, culturele profielen, motivaties en drempels van de jongvolwassenen. Ook keek ze tijdens een case study bij het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam naar wat er met de youngsters gebeurt als ze daadwerkelijk in aanraking komen met een kunstmuseum. Deze resultaten zette ze om naar succesvolle strategieën die deze doelgroep wél naar het museum trekken.

De youngster doelgroep: een toekomstig probleem

In 2004 schreef de Boekman Stichting al over de toekomst van musea in hun 61e editie: “Het Museum van de toekomst: Pretpark of Pantheon?”. Hoewel het aantal museumbezoekers ieder jaar groeit, hebben veel musea nog steeds problemen met het enthousiasmeren van de jongere doelgroepen. Vooral de jongvolwassenen – ofwel youngsters – tussen de 18 en 35 jaar oud vormen een lastige doelgroep. Sterker nog, het aandeel van deze bezoekers binnen de musea krimpt ieder jaar.

De oudere doelgroepen, de 50-plussers, hebben het grootste aandeel in de museumbezoeken. Hoewel dit nu nog niet tot concrete problemen leidt, wordt dit over een aantal jaar uiteraard een probleem als deze doelgroepen niet meer in staat zijn het museum te bezoeken. Dit probleem wordt alleen maar groter als de youngsters van nu dan nog steeds uit het kunstmuseum wegblijven. Kortom, genoeg redenen om meer kennis te vergaren over deze youngster doelgroep. Wat voor strategieën kunnen musea toepassen om deze doelgroep aan te trekken?

De youngsters: een heterogene doelgroep

De enquête focuste zich op vragen rondom de vrijetijdsbesteding van de respondenten, met nadruk op kunstmusea. Hieruit werden culturele profielen aangemaakt, die fungeren als een collage van verschillende smaakpatronen die in verschillende settings worden toegepast. Om het culturele profiel goed in kaart te kunnen brengen, is er gekeken naar de consumptiepatronen van verschillende soorten (culturele) activiteiten. Door de correlerende activiteiten te groeperen, zijn er drie clusters – die elk een cultureel profiel representeren – ontstaan. De youngsters zijn te verdelen binnen de clusters Highbrow, Actief en Sociaal.