Parkstad Limburg Theaters zet bezoekers op cover

Bezoekers worden ambassadeurs theater

Parkstad Limburg Theaters wil meer betrokkenheid bij huidige bezoekers creëren, potentieel nieuw publiek verleiden tot bezoek en de meerwaarde van een bezoek beter onder de aandacht brengen. Daarom zet het theater de eigen bezoekers letterlijk in de spotlight.

Door de redactie

Fotografie

Parkstad Limburg Theaters

Parkstad Limburg Theaters heeft twee locaties: in Heerlen (drie zalen) en Theater Kerkrade (twee zalen). Gezamenlijk worden er op jaarbasis ongeveer 1.000 voorstellingen geprogrammeerd welke circa 270.000 bezoekers trekken. De theaters worden gekenmerkt door een divers programma dat uiteenlopende genres verkent en varieert in het showcasen van regionaal talent tot de vertoning van internationale acts.

Zo’n divers programma onder de aandacht brengen is een uitdaging. Parkstad Limburg Theaters merkt dat het enkel zenden van informatie en het doorlopend genereren van exposure niet meer volstaat om zowel huidig als potentieel publiek te enthousiasmeren. Om te kunnen opvallen in de informatie overload, sloeg de organisatie een nieuwe weg in op het gebied van communicatie. Authenticiteit en het creëren van dialoog – zowel tussen het theater en de gasten, maar ook tussen bezoekers onderling – waren daarbij belangrijke uitgangspunten.

Een vliegende start

De start werd gemaakt in de voorbereiding op het theaterseizoen 2018-2019. Samen met creatief bureau Zuiderlicht had de organisatie een nieuw concept voor de seizoensbrochures bedacht. In plaats van voorstellingsbeelden of bekende makers, werden de eigen bezoekers geportretteerd voor de campagnebeelden m.b.t. het nieuwe theaterseizoen.

Het was een bewuste keuze om daadwerkelijke bezoekers te portretteren en zo de authenticiteit te waarborgen: “Stockfoto’s zijn niet meer van deze tijd, daar prikken mensen zo doorheen,” is afdelingshoofd marketing Yoram Reintjens van mening. Ook was het de bedoeling dat deze bezoekers gedurende het gehele theaterseizoen een ambassadeursrol gingen vervullen. Met deze insteek in gedachten deed de organisatie een zeer laagdrempelige oproep onder de achterban. “We hebben ervoor gekozen om nog niet precies te bepalen wat dit ambassadeurschap precies zou moeten zijn. Wat wel duidelijk was, is dat je als ambassadeur als boegbeeld centraal komt te staan en de bezoekers van het theater zal vertegenwoordigen.”

Rina en Henk Parkstad Limburg Theaters ambassadeurs.

Naast een coverfoto op de brochure, werden de ambassadeurs ook op affiches langs de weg het gezicht van de campagne voor het nieuwe theaterseizoen. “We hebben de ambassadeurs een heel centrale rol gegeven op een beeldende manier. Vanuit daar is er een verdieping opgezocht en uitgerold, want alleen een rol in de vorm van posters is niet voldoende.”

De reacties op de oproep waren overweldigend. Het marketingteam verwachtte de eerste keer circa 20 reacties, maar het werden er 120. “We waren verbaasd. Je raakt blijkbaar iets wat men leuk vindt. Een cadeautje, want je hebt meteen de luxe om een goede representatie samen te stellen van het publiek,” aldus Reintjens.