"Van je vrienden moet je het hebben."

De waarde van particuliere fondsenwerving

#Development
4 apr 2016

Voor culturele instellingen kan het een uitdaging zijn om duurzame inkomsten te genereren. Voor Sinfonia Rotterdam bleek investeren in een vriendenkring de oplossing. Wat stak het orkest op van coaching door Wijzer Werven?

Door Wijzer Werven

Conrad van Alphen, dirigent en artistiek leider van het orkest, merkte dat de vriendenkring als vorm van fondsenwerving zowel rendabel en inspirerend is. Hoe ging Sinfonia daarbij te werk?

Zestien jaar geleden had de van oorsprong Zuid-Afrikaanse Conrad van Alphen een droom: zijn eigen orkest dirigeren. Als een echte pionier investeerde hij eigen geld in Sinfonia Rotterdam en met gelijkgestemden gaf hij vijf jaar lang concerten, praktisch voor niets – een ware labour of love. Latere subsidies bleken niet toereikend. Een orkest draaiende houden is nu eenmaal duur. Aanleiding voor Van Alphen om een zakelijke vriendenkring te starten: Sinfonia Club. Met succes, want deze groep trouwe ambassadeurs ondersteunt het orkest jaarlijks met een substantieel bedrag.

Een vriendenkring opzetten

Om een goede vriendenclub te starten kwam Sinfonia Rotterdam uit bij het coachingsprogramma van Wijzer Werven, dat aandacht besteedt aan fondsenwerving. Wijzer Werven is een initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap dat ondernemerschap  bij culturele instellingen versterkt door een training- en coachingsprogramma aan te bieden.