'Waarom de podcast ‘De Man met de Rammelaars’ een succes is?'

Geniale podcast van Joods Museum

#Contentmarketing
30 nov 2022

Met de podcast ‘De Man met de Rammelaars’ was het Joods Museum genomineerd voor een prijs bij Content Marketing | The Awards 2022. Wat maakt deze podcast tot een goed voorbeeld van culturele contentmarketing?

Door Gerjan Brinksma
webredacteur bij Cultuurmarketing

Rammelaars! Rammelaars! Rammelaars! Met die uitroep als titel stelde het Joods Museum in Amsterdam vanaf december 2021 tot juni 2022 een unieke verzameling van honderden rammelaars tentoon. De collectie op zichzelf vertegenwoordigt 900 rammelaars uit alle tijden en windstreken, maar daarbij is het verhaal van de Joodse verzamelaar intrigerend. Het museum besloot in samenwerking met audio agency Airborne ook een podcast te maken over Heinz Keijser (1911-1988), de verzamelaar van deze bijzondere collectie.

In‘De Man met de Rammelaars’ neemt podcastmaker Lotte van Gaalen de luisteraar mee in een zoektocht naar het levensverhaal van Keijser. Ze gaat in gesprek met verschillende deskundigen en laat fragmenten horen uit het autobiografische document dat Keijser over zichzelf schreef.

Succesfactoren

Bij Content Marketing | The Awards 2022 was de podcast als enige case uit de culturele sector genomineerd tussen 160 andere ingediende cases in diverse categorieën.

De podcast kreeg al drie eerdere bekroningen en behaalde de top 20 van best beluisterde podcasts in Nederland. Irma Machielse, docent van de cursus contentmarketing bij Cultuurmarketing en auteur van het Basisboek contentmarketing & communitybuilding, ziet dat het museum in meerdere opzichten goede keuzes gemaakt heeft. Ze onderscheidt drie belangrijke succesfactoren.

1. Sweet spot: missie en publiekswensen sluiten aan

Voor contentmarketing is je publiek de bepalende factor. De content van je organisatie moet voor hen relevant zijn, anders bekijken of beluisteren ze deze niet. Machielse: “De missie van je organisatie en de interesse van het publiek zijn als het ware twee overlappende cirkels. Je sweet spot is de plek waar ze elkaar raken, en daar moet je naar op zoek.”