Hoe bereik je een mainstream publiek met een latente interesse voor kunst?

Het Rijksmuseum en de sleutel tot contentsucces

Veel culturele organisaties hebben een trouwe achterban, maar worstelen met de vraag: hoe bereiken we een nieuw of breder publiek? Contentmarketing kan hierbij helpen, mits je kiest voor een goed uitgedachte strategie.

Door Irma Machielse

Irma Machielse heeft 25 jaar werkervaring als (content)marketeer en communicatieadviseur. Ze is kerndocent marketing en communicatie bij de Hogeschool Leiden, (co)auteur van het studieboek ‘Contentmarketing en community management’ en eigenaar van adviesbureau ROEM Master.
Fotografie

Rijksmuseum / Erik Smits

Deze week was ik (als voorzitter van de jury in de categorie not for profit) aanwezig bij de uitreiking van de Grand Prix Content Marketing 2019. Ik was verheugd te zien dat het Rijksmuseum samen met het bureau N=content een bekroning kreeg voor ’De Sleutels van het Rijks’. Bij dit contentformat krijgt elke week een andere BN’er de sleutels van het museum. Na sluitingstijd mogen zij door het museum dwalen, waarbij ze alle vrijheid krijgen en live gevolgd worden door hun achterban via Instagram. Maar wat maakt deze case nu zo sterk?