Samenwerkingsverband van culturele instellingen en horeca in Doetinchem

7 culturele instellingen ontwikkelen samen nieuw cultuurmerk

Voor culturele organisaties wordt het steeds belangrijker om de krachten te bundelen en samen te werken. Zo dachten zeven culturele instellingen en horecagelegenheden in Doetinchem er ook over toen ze CultuurKwartier ontwikkelden.

Door de redactie

Fotografie

CultuurKwartier Doetinchem

CultuurKwartier Doetinchem is een samenwerkingsproject tussen Stadsmuseum Doetinchem, JT Bioscoop, Schouwburg Amphion, filmhuis De Gruitpoort, Kunstuitleen Doetinchem, Hotel Villa Ruimzicht en Bijzonder Restaurant Het Borghuis. Deze culturele instellingen en horecagelegenheden bundelden in 2013 hun krachten om het centrum van de dichtstbevolkte gemeente van de Achterhoek een culturele boost te geven.

Zo’n grote samenwerking ontstaat natuurlijk niet vanzelf. Wat waren de redenen dat de bioscopen, het theater, de musea en de horecagelegenheden bij elkaar kwamen om CultuurKwartier te realiseren? Hoe verloopt het samenwerkingsproces? En hoe is het CultuurKwartier onder de aandacht van de doelgroep gebracht?

Cultureel samenwerken in Doetinchem

Musea, theaters, poppodia en concertgebouwen in kleinere gebieden kunnen niet altijd rekenen op grote bezoekersaantallen, waardoor het voor hen extra belangrijk is om met elkaar samen te werken. Dit was ook het geval in de gemeente Doetinchem. Culturele organisaties wilden dat de stad en de regio op eigen benen kan staan in de concurrentie met omliggende grote(re) steden als Arnhem, Nijmegen en Apeldoorn. Daarom besloten ze samen één cultuurmerk te ontwikkelen binnen de wijk waarin hun organisatie gevestigd was. Zo werd het Lookwartier omgetoverd tot het CultuurKwartier.

Hierbij hebben de verschillende Doetinchemse instellingen hulp gekregen van de gemeente, die hier een mogelijkheid tot citymarketing zag. Door de kwaliteiten van de (culturele) ondernemers te bundelen, wordt de wijk en de stad namelijk een cultureel centrum voor de stad en de regio. De officiële opening van het CultuurKwartier was op 15 december 2013, maar alleen met een opening zet je cultuur nog niet op de kaart.

Eén sterke merkidentiteit

Om een duidelijke merkidentiteit te creëren voor CultuurKwartier is er een nieuwe CultuurKwartier-huisstijl ontwikkeld. Hierbij zijn verschillende promotiematerialen ontwikkeld, zoals posters, (online) folders en een goodiebag die op koopzondagen in Doetinchem voor 5 euro te koop is. In de goodiebag zitten coupons met aanbiedingen voor alle instellingen die meewerken aan Cultuurkwartier, met een gezamenlijke waarde van €50.