Even voorstellen: Margriet van Weperen (finalist Scriptieprijs 2015)

3 jun 2015

In de aanloop naar de Cultuurmarketing Awards op 25 juni stellen we de finalisten van de Cultuurmarketing Scriptieprijs aan je voor. Dit zijn acht ambitieuze studenten die met hun scriptie en presentatie op 25 juni kans maken op de prijs voor het beste scriptieonderzoek op het gebied van marketing, communicatie, ondernemerschap, beleid en organisatie in de culturele sector.

Door redactie

Fotografie

Flickr

Wie zijn de personen achter deze onderzoeken, wat is hun toekomstambitie in de cultuursector en wat is hun visie op het vakgebied? Deel 2: een interview met Margriet van Weperen, die haar scriptie schreef over branding en imagovorming binnen de theatersector.

Finalist Cultuurmarketing Scriptieprijs - Margriet van WeperenMargriet van Weperen (22) deed de bachelor Kunsten, Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit Groningen, en is nu bezig met de gelijknamige master aan dezelfde universiteit. Haar specialisme is hierbij Theaterwetenschappen en Kunstbeleid en management. Daarnaast heeft ze verdieping gezocht in (massa)communicatie en journalistiek.

Tijdens haar bachelor raakte ze geïnteresseerd in het onderwerp marketing en het spanningsveld tussen de markt en kunst, in het specifiek het onderwerp van branding. Momenteel loopt ze stage als marketing- en communicatiemedewerker bij SPRING Performing Arts Festival en schrijft ze haar masterscriptie over het niveau van het marketingbeleid binnen theaters in Nederland.

Margriet, kun je iets meer vertellen over jouw scriptie?

“In mijn scriptie beschrijf ik branding en imagovorming binnen de theatersector. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen reguliere branding en branding in de kunstensector. Vervolgens is de theatersector ingedeeld in meerdere lagen die gebrand moeten worden. Immers, niet alleen een theater, maar ook het gezelschap, de acteurs, de schrijver en de hele theatersector worden als een merk neergezet. Er is dan ook sprake van een ‘waaier van merken’ in de theater- (en kunstsector). Per laag wordt er gekeken naar de sterke punten, de verbeterpunten en eventuele dilemma’s. Ook worden er mogelijke oplossingen geboden om deze dilemma’s te laten verdwijnen.”

Wat spreekt jou aan in de culturele sector?

“Kunst kan iets in de mens teweeg brengen, wat geen ander medium kan. Van mij hoeft kunst niet per se educatief te zijn, omdat er ook waarde zit in emotie en geschiedenis. Is kunst ook niet een nalatenschap van onze geschiedenis? Het toont wat ons bezig houdt in een bepaalde periode en hoe wij proberen grenzen te doorbreken en de problemen van die tijd op te lossen. Ook hedendaagse kunst zegt iets over ons als samenleving en als cultuur. Maar het is ook een uitvlucht, een manier om je tijdelijk in een andere wereld te wanen en je verbeelding de vrije loop te laten gaan.”

Hoe ziet jouw toekomstambitie eruit?

“Ik zou uiteindelijk graag een eigen organisatie beginnen, misschien als marketingadviseur of als zakelijk leider van een eigen gezelschap. Maar op dit moment wil ik vooral meer praktijkervaring opdoen binnen de culturele sector, zodat ik meer kennis krijg van alle aspecten in een organisatie. Gezien mijn fascinatie voor marktwerking binnen de culturele sector, zou ik ook graag nog willen uitzoeken hoeveel verder we nog kunnen gaan op het gebied van inkomsten creëren. In hoeverre zijn we echt afhankelijk van de overheid en welke andere mogelijkheden zijn er nog tot inkomsten?”

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

“Er zijn zeer veel trends en ontwikkelingen gaande op dit moment, en de komende cultuurnota zal zeker weer voor een twist zorgen in deze trends. Op het moment zijn er, naar mijn mening, drie ontwikkelingen die extra aandacht behoeven: de globalisering/internationalisering, de digitalisering en de veranderende demografie. De globalisering zorgt ervoor dat mensen kunstwerken uit verre landen kunnen zien, die ieder hun eigen (kunst)geschiedenis meedragen. Zowel voor de productie- als voor de receptiekant biedt de internationalisering vele mogelijkheden en problemen.

Ditzelfde geldt ook voor de digitalisering: het biedt een nieuwe vrijheid en hindert tegelijkertijd ook de vrijheid. Binnen organisaties wordt steeds meer gedigitaliseerd (denk aan flexplekken, social media), makers maken steeds meer gebruik van digitale middelen om hun kunst te creëren en recipiënten gebruiken het internet om een kunstwerk te vinden en te bekijken. Tegelijkertijd zijn er ook nadelen, zoals piraterij.

Tenslotte is er de veranderende demografie. Over een enkele jaren is 35% van de Nederlandse populatie vergrijsd en met pensioen. Dit is een groot potentieel publiek voor de kunsten, die de middelen en de tijd ervoor heeft. Toch focussen veel kunstorganisaties zich voornamelijk op jongeren. Deze drie ontwikkelingen samen maken dat de kunstsector waarschijnlijk nog veel zal veranderen in de komende jaren en het is interessant om te volgen hoe de organisaties zich hieraan zullen aanpassen.”

Benieuwd naar Margriets presentatie tijdens de finale van de Cultuurmarketing Scriptieprijs? Kom op 25 juni naar de Cultuurmarketing Awards in Utrecht! Meld je nu gratis aan voor deze ochtend.

We stelden ook al deze Scriptieprijs-finalisten aan je voor: Jodie de Groot, Kalyani Bergen, Sibani Vos, Iris Blom en Jordi van den Berg.