Theater- en concertorganisatie in Groningen werkt datagedreven

SPOT bewijst kracht van datagedreven werken

Van beslissingen maken op onderbuikgevoel naar handelen op basis van data. SPOT Groningen ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot een van de koplopers op het gebied van datagedreven werken in de culturele sector.

Door Pip Manders & Hilde Smetsers
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Fotografie: Knelis

SPOT Groningen is de organisatie achter muziekgebouw De Oosterpoort (vanaf 2030 De Nieuwe Poort) en de Stadsschouwburg. Naast deze twee vaste locaties programmeert de organisatie ook op andere plekken in Groningen, zoals de Lutherse Kerk en de Martinikerk. SPOT biedt een breed theater -en muziekprogramma, waaronder voorstellingen van huisgezelschappen zoals Het Noord Nederlands Orkest, Het Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni. Daarnaast organiseren ze meerdere festivals per jaar en maatschappelijke projecten rondom theater en muziek. 

Renate Meijering werkt sinds 2017 als hoofd marketing, educatie, ticketing & service bij SPOT Groningen, waar ze leiding geeft aan 23 medewerkers (9,5 FTE). Meijering heeft een achtergrond in online marketing en heeft als doel om de datastrategie van SPOT naar een nog hoger niveau te tillen: “Het gebruik van data is voor iedere marketeer onmisbaar.”