Starten met datagedreven marketing?

Welke middelen en vaardigheden heb je nodig om datagedreven te kunnen werken? Cultuurmarketing geeft 5 tips om je op weg te helpen.
Cultuurmarketeers zien datagedreven marketing als belangrijke manier om marketing naar een hoger niveau te tillen, aldus het . Maar waar begin je? Welke data heb je tot je beschikking en hoe zet je deze op een verantwoorde manier in?
Tip 1: Doe Goed Met Data-toolbox
Diversion (bureau voor maatschappelijke innovatie) en Social Enterprise NL (landelijk netwerk voor sociaal ondernemers) maakte met steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en samen met partners MKB Datalab, Connext Lab en Multitude de toolbox ‘‘. Je vindt er onder andere:
- testen die onderzoeken wat jouw data volwassenheid is, welke doelen je wilt nastreven met data en welke thema’s voor jou het meest interessant zijn
- praktische stappenplannen
- praktijkcases van diverse MKB-ers
- meer informatie over de ethische vraagstukken die het werken met data met zich meebrengt.
Deze toolbox wordt doorlopend aangevuld.
Tip 2: Handleiding ‘(gebruik) publieksdata in de cultuursector’
Op 24 januari 2022 publiceerde de een praktische handleiding voor organisaties die publieksdata (willen gaan) inzetten. Twee vragen staan centraal in het 19 pagina’s tellende document: waarom is het gebruik van ‘publieksdata’ belangrijk? En hoe ontwikkel je beleid rondom publieksdata & hoe werk je dat praktisch en inhoudelijk uit? De handleiding is tot stand gekomen op basis van praktijkinzichten van cultuurinstellingen en experts binnen en buiten het werkveld.
Tip 3: Data Driven Marketing Onderzoek 2021
Benieuwd hoe andere organisaties het er vanaf brengen? Eind 2021 onderzocht DDMA (Data Driven Marketing Association, de vereniging voor marketing en data) bij 140 Nederlandse bedrijven hoe vergevorderd het datagedreven marketingvakgebied is.
Tip 4: Laat je inspireren door vakgenoten in de cultuursector
Als je benieuwd bent naar de potentie van datagedreven marketing in de cultuursector, kan je je laten inspireren door andere cultuurmarketeers tijdens het In anderhalf uur geven vakgenoten inzicht in de waarde van datagedreven werken voor hun organisatie en vertellen zij hoe zij data gebruiken bij het ontwikkelen van marketingcampagnes en het maken van strategische beslissingen.
Tip 5: Nog niet uitgeleerd?
Wellicht is de training dan interessant voor jou. In deze nieuwe meerdaagse cursus van Cultuurmarketing krijg je meer grip op een datagedreven (marketing)strategie voor jouw culturele organisatie door combinatie van theorie, inspiratie, uitwisseling met andere deelnemers en een vertaalslag naar de eigen praktijk. Start: 11 mei 2023.