Cultuurmarketeers zien datagedreven marketing als belangrijke manier om marketing naar een hoger niveau te tillen, aldus het . Maar waar begin je? Welke data heb je tot je beschikking en hoe zet je deze op een verantwoorde manier in?
Diversion (bureau voor maatschappelijke innovatie) en Social Enterprise NL (landelijk netwerk voor sociaal ondernemers) maakte met steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en samen met partners MKB Datalab, Connext Lab en Multitude de toolbox ‘‘. Je vindt er onder andere:
Deze toolbox wordt doorlopend aangevuld.
Op 24 januari 2022 publiceerde de een praktische handleiding voor organisaties die publieksdata (willen gaan) inzetten. Twee vragen staan centraal in het 19 pagina’s tellende document: waarom is het gebruik van ‘publieksdata’ belangrijk? En hoe ontwikkel je beleid rondom publieksdata & hoe werk je dat praktisch en inhoudelijk uit? De handleiding is tot stand gekomen op basis van praktijkinzichten van cultuurinstellingen en experts binnen en buiten het werkveld.
Benieuwd hoe andere organisaties het er vanaf brengen? Eind 2021 onderzocht DDMA (Data Driven Marketing Association, de vereniging voor marketing en data) bij 140 Nederlandse bedrijven hoe vergevorderd het datagedreven marketingvakgebied is.
Als je benieuwd bent naar de potentie van datagedreven marketing in de cultuursector, kan je je laten inspireren door andere cultuurmarketeers tijdens het In anderhalf uur geven vakgenoten inzicht in de waarde van datagedreven werken voor hun organisatie en vertellen zij hoe zij data gebruiken bij het ontwikkelen van marketingcampagnes en het maken van strategische beslissingen.
Wellicht is de training dan interessant voor jou. In deze nieuwe meerdaagse cursus van Cultuurmarketing krijg je meer grip op een datagedreven (marketing)strategie voor jouw culturele organisatie door combinatie van theorie, inspiratie, uitwisseling met andere deelnemers en een vertaalslag naar de eigen praktijk. Start: 11 mei 2023.