5 tips om te starten met datagedreven marketing

Starten met datagedreven marketing?

Welke middelen en vaardigheden heb je nodig om datagedreven te kunnen werken? Cultuurmarketing geeft 5 tips om je op weg te helpen.

Door Patricia Lamper-Liplijn
werkzaam bij Cultuurmarketing
Dit artikel verscheen op 18 februari 2022 en is geüpdatet op 6 augustus 2024.
Fotografie

Unsplash

Cultuurmarketeers zien datagedreven marketing al langere tijd als belangrijke manier om marketing naar een hoger niveau te tillen (zie bijvoorbeeld de de resultaten van het Cultuurmarketing Onderzoek 2023). Maar waar begin je? Welke data heb je tot je beschikking en hoe zet je deze op een verantwoorde manier in?

Tip 1: Hou ethiek hoog in het vaandel

Diversion (bureau voor maatschappelijke innovatie) en Social Enterprise NL (landelijk netwerk voor sociaal ondernemers) maakten met steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en samen met partners MKB Datalab, Connext Lab en Multitude de toolbox ‘Doe Goed Met Data‘. Je vindt er onder andere: