Positieve bezoekersverwachtingen voor 2023

Terugwinnen van cultuurpubliek in tijden van crises

#Onderzoek
7 feb 2023

De coronacrisis zorgde bij veel culturele organisaties voor een terugloop van bezoekers. Geleidelijk worden de cijfers steeds beter. Wat hebben culturele organisaties gedaan om het publiek terug te winnen en wat zijn de verwachtingen voor 2023?

Portretfoto Pip Manders
Door Pip Manders
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

 

 

 

530 respondenten werkzaam in de culturele sector beantwoordden in oktober 2022 de enquêtevragen van het jaarlijkse Cultuurmarketing onderzoek naar de actuele staat van het cultuurmarketing vakgebied. In een serie van vijf artikelen worden de belangrijkste ontwikkelingen die uit het onderzoek naar voren komen, toegelicht. Deel III: terugwinnen van publiek in tijden van crises.

Ondanks dat marketeers zich zorgen maken over de positie van cultuur binnen de maatschappij en  het terugwinnen van publiek de grootste uitdaging is, zijn zij redelijk positief gestemd over 2023. Meer dan de helft (55%) van de respondenten verwacht namelijk dat de bezoekersaantallen in 2023 zullen stijgen ten opzichte van 2022. Slechts 9% verwacht dat deze lager zullen zijn en 29% verwacht dat de aantallen ongeveer gelijk zullen blijven.

Festivals vol vertrouwen, amateurkunst pessimistischer over bezoekersaantallen

Als er naar de verschillende branches wordt gekeken, zijn de respondenten werkzaam in de festivalbranche het meest positief. Veel festivals konden tijdens de coronajaren niet doorgaan. Uit onderzoek in opdracht van de VVEM (Vereniging van Evenementen Makers) blijkt dat de versoepelingen in 2022 zorgden voor een stijging van bijna 2,5 miljoen festival- en concertbezoeken ten opzichte van 2019, het laatste jaar voor covid. Marketeers in de festivalbranche verwachten dat deze trend doorzet; 83,3% van de respondenten voorziet in 2023 een stijging van de bezoekersaantallen ten opzichte van 2022.

De verwachtingen over de bezoekersaantallen van 2023 van respondenten werkzaam bij musea (62,7%), in de muziekbranche (55,9%), bij cultuurbedrijven met meerdere disciplines (58,5%) en de theater en/of danssector (52,63%) lopen ongeveer gelijk. Dit komt mogelijk door de redelijk positieve cijfers in 2022. Verschillende media berichtten hierover in de afgelopen maanden. Zo meldt onder andere Trouw in januari 2023 dat met name poppodia en orkesten goede cijfers hebben behaald het afgelopen jaar. Poppodia hebben zelfs meer bezoekers ontvangen dan voor covid, terwijl ze pas in maart 2022 weer op het oude niveau konden meedraaien.

Bij theaters en musea zijn de cijfers in 2022 wisselend, vooral op financieel gebied. NRC bericht dat musea nog zeker niet op het niveau van 2019 zijn. Bij de grote musea in Amsterdam blijft het bijvoorbeeld nog relatief rustig, omdat de toeristen buiten Europa nog op zich laten wachten. De bioscopen en filmhuizen maakten afgelopen jaar wel een grote groei door: De Volkskrant meldt dat de bezoekerscijfers in 2022 met 75% zijn gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.