Klaar voor de volgende stap in social media marketing

TikTok voor cultuur: 6 tips om aan de slag te gaan

#Online marketing
26 sep 2024

Ben je een marketing- en communicatieprofessional en nieuw op TikTok? Het maken van succesvolle content lijkt misschien een uitdaging, maar met deze handige tips en voorbeelden uit de cultuursector genereer je gegarandeerd views. 

Door Delphine Dop

Fotografie

Cottonbro / Pexels

Met meer dan een miljard actieve gebruikers wereldwijd, heeft TikTok een grote invloed op  wereldwijde trends en digitale cultuur. Korte video’s bereiken miljoenen kijkers per dag en TikTok biedt mogelijkheden om jouw boodschap op een creatieve manier over te brengen. 

In tegenstelling tot andere sociale media draait TikTok’s hoofdfeed, de “For You”-pagina, volledig om een gepersonaliseerd algoritme. Deze pagina toont gebruikers video’s waarvan de app denkt dat ze interessant zullen zijn. Dankzij TikTok’s focus op nieuw en origineel materiaal kan nieuwe content razendsnel viraal gaan. Dit betekent dat organisaties die actief zijn op TikTok een veel grotere kans hebben dan op andere social media dat content ontdekt en gedeeld wordt, vooral als ze regelmatig posten.

Gen. Z sterk vertegenwoordigd 

Ook in Nederland is TikTok populair: meer dan 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers brengen gemiddeld 64 minuten per dag op de app door (De Rooij 2021). Vooral Generatie Z is sterk vertegenwoordigd op TikTok. Deze jonge doelgroep voelt zich aangetrokken tot snelle, dynamische content vol popcultuurreferenties en humoristische trends. TikTok onderscheidt zich van andere platforms door informele, vlog-achtige video’s die advies, educatie en entertainment bieden zonder advertenties of corporate promoties. Zo hebben video’s met de hashtag #GetCultured, die informatieve content over kunst en cultuur onder de aandacht brengt, inmiddels samen meer dan 1 miljard weergaven (Dawson 2023).