Innovatieve videomarketing bij Nationale Opera & Ballet

Balletvoorstellingen in virtual reality

Videomarketing is een belangrijke tool voor de marketingafdeling van Nationale Opera & Ballet. Zo lanceerden ze in augustus 2016 de allereerste balletvoorstelling in virtual reallity: Night Fall.

Door redactie

Fotografie

Nationale Opera & Ballet

Tijdens onze inspiratiemiddag over online marketing op 26 januari 2017 vertelde Online Marketing Manager Harm-Jan Keizer alles over de ontwikkeling van dit prestigieuze virtual reality-project in het kader van de algehele videomarketingstrategie van Nationale Opera & Ballet.

In het huis van Nationale Opera & Ballet in Amsterdam verschijnen jaarlijks 250 voorstellingen op het toneel. Vrijwel alle onderdelen van de voorstellingen worden gemaakt op locatie. Er zijn ateliers waar gewerkt wordt aan kostuums, rekwisieten en het decor. Ook heeft NO&B een eigen koor en eigen dansers.

Keizer streeft met het online marketingteam naar het vergroten van de drie marketingpeilers: bekendheid, ticketsales en loyaliteit. Dit betekent dat zij proberen een groter draagvlak te creëren voor opera en ballet, herhaalbezoeken te stimuleren, de bezoekers te betrekken en te zorgen dat de zalen vol zitten. Vorig jaar was de bezetting van de 1600 stoelen gemiddeld maar liefst 94 procent.

De marketingafdeling probeert haar doelstellingen te bereiken door middel van storytelling. NO&B vertelt zo niet alleen verhalen op het podium, maar gebruikt ze ook in haar strategie. Hoe doen ze dit? “Met name door video,” legt Keizer uit. “Opera & Ballet gaan over beweging en geluid. Daarnaast is het algoritme van Facebook aangepast om video voorrang te geven. Facebook verdient immers meer geld wanneer bezoekers langer op het platform blijven kijken. Het bereik van onze videoposts is in 2016 dan ook verdubbeld ten opzichte van 2015. Vorig jaar waren er maar liefst 6,4 miljoen views.”

Experimenteren met videomarketing