Maak kennis met Joost van Abeelen - Cultuurmarketing
Genomineerde Cultuurmarketing Awards: Young Talent

Maak kennis met Joost van Abeelen

#Innovatie
28 mei 2019

Op 27 juni reiken we de Cultuurmarketing Awards uit aan de creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector. In aanloop naar 27 juni stellen we alle genomineerden aan je voor. Deze keer: Joost van Abeelen (28)

Door de redactie

Fotografie

Willem van Breugel en Erik Luyten

Kun je iets meer vertellen over jezelf en de ingezonden case?

Young Talent Award Joost van AbeelenSinds 2013 ben ik werkzaam als marketeer bij 013 Poppodium en in 2017 ben ik gepromoveerd tot senior marketeer. Ik bewaak het promotiebudget, ben de schakel tussen de artiesten en de doelgroep en draag bij aan de meerjarenstrategie van 013 Poppodium. Naast mijn werkzaamheden bij 013 Poppodium ben ik ook verantwoordelijk voor de marketing & communicatie van WOO HAH! festival. Dit is een hiphopfestival dat sinds 2014 georganiseerd wordt door MOJO en 013 Poppodium. WOO HAH! is in 2014 begonnen als een relatief klein festival en is nu één van de grootste hiphopfestivals van Europa. In deze rol ben ik onder meer verantwoordelijk voor de promotie van het festival, het contact met mediapartners en de meerjarenstrategie voor het festival.

Het was voor WOO HAH! 2018 de uitdaging om een succesvolle transitie te creëren van de Spoorzone van Tilburg naar het evenemententerrein bij Beekse Bergen, en het uitverkochte WOO HAH! 2017 met 15.000 bezoekers per dag te overtreffen naar 32.500 bezoekers per dag. Een uitverkochte editie in deze nieuwe omgeving laat zien dat deze transitie geslaagd is. Mijn grootste uitdaging hierbinnen was het bedienen van een jonge, onervaren, maar gretige en enthousiaste community. Dankzij mijn betrokkenheid en inlevingsvermogen heb ik ervoor gezorgd dat de doelgroep voor, tijdens en ook na het festival enthousiast was.

WOOHAH!

Hoe ziet jouw gedroomde carrièrepad eruit?

Ik heb het geluk dat WOO HAH! met mij meegroeit. Ik ben daar als stagiair begonnen en inmiddels in de rol van senior marketeer nog steeds bij betrokken. De groei en ambitie van het festival bieden mij constant een nieuwe uitdaging. Daarnaast lijkt het mij ook tof om met andere festivals van MOJO als Lowlands en Down the Rabbit Hole bezig te zijn. Vanuit mijn persoonlijke interesses lijkt het mij ook nog leuk om iets in de wereld van films en videogames te doen.

Wat maakt jou een jong talent?

Dat is dat ik snel heb kunnen doorgroeien vanuit een stagefunctie naar een grote rol binnen de organisatie. Deze groei en het vertrouwen van de organisatie in mij laat zien dat ik kwaliteiten in huis heb om mezelf, maar ook de afdeling en de organisatie verder te helpen.

Wat ga je doen met het prijzenpakket als je tot winnaar wordt uitgeroepen?

Allereerst ga ik heel hard juichen! WOO HAH! is een festival dat altijd snel in ontwikkeling is geweest. Voorheen waren er weinig momenten om stil te kunnen staan bij zaken die we het jaar daarvoor hebben gedaan, en daar de succesvolle elementen uit te kunnen herhalen. Nu we wel even stil kunnen staan, ben ik benieuwd wat er de komende jaren nog meer uit het festival te halen valt en welke talenten ik daarvoor nodig heb. Daar wil ik het prijzenpakket, waaronder het persoonlijke ontwikkelbudget, ook voor gebruiken. Eén van de dingen is in ieder geval dat we met WOO HAH! willen onderzoeken wat we buiten Nederland kunnen bereiken. Daar zou ik dus zeker meer over willen leren. Ik moet nog bedenken wat de beste manieren zijn om daar meer over te leren. Ook zou ik nog wel wat beter willen worden in copywriting, het is altijd handig om dit te verbeteren en scherp te houden.

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Cultuur, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage.

Awards 2019 logo's

Leuk voor je collega