Tipje van de sluier: vertel nieuws, maak geen reclame

10 tips voor het schrijven van een persbericht

Man zit achter zijn computer met een pen in zijn handen.
#Communicatie #PR
23 feb 2022

Een persbericht is een perfect middel om free publicity te genereren. Mits goed opgezet en geschreven, want niet ieder persbericht leent zich voor doorplaatsing in kranten, tijdschriften en andere media. 

Door de redactie

Fotografie

Pixabay

Met regelmaat organiseert Cultuurmarketing een meerdaagse cursus pr, specifiek voor de cultuursector. In deze cursus leer je hoe je nieuwswaarde creëert voor jouw organisatie. Het goede oude persbericht is nog steeds een belangrijk middel om dat te doen. Ter voorbereiding geven we alvast 10 tips voor het schrijven van een effectief persbericht.

1. Wees de journalist

Het lijkt een open deur, maar verplaats je voor een moment in de schoenen van de journalist. Is het onderwerp van jouw persbericht interessant genoeg voor de doelgroep van het medium? Wees kritisch over de nieuwswaarde van je bericht en laat je niet verleiden een bericht te schrijven enkel omdat een collega ‘het in de krant wil hebben’. Hoe belangrijk is de informatie, in hoeverre wijkt het af van het overige nieuws en welke autoriteit heb jij als verzender? Pas eventueel je kop en intro aan op basis van de interesse van de journalist en zijn medium.

2. Nieuws, geen reclame

Het doel van een persbericht is informeren; je wilt een nieuwsbericht delen. Een te wervende tekst en reclametaal kan journalisten nog wel eens afschrikken. Schrijf daarom zo objectief mogelijk: blijf to-the-point, formuleer helder en houd je aan de feiten.

Niets missen?

We sturen iedere twee weken een nieuwsbrief met interviews, praktijkverhalen en de nieuwste vacatures. Schrijf je in, dan krijg jij ‘m ook.

3. Zorg voor een opvallende titel

Je titel moet weerspiegelen waar je persbericht over gaat en prikkelen om verder te lezen. Fris, kort en een call-to-action werken vaak goed. De eerste vijf woorden van de kop zijn het meest interessant voor de journalist. Zorg er daarom voor dat daar al je nieuwswaarde inzit.

4. Een goede structuur is het halve werk

Er is een standaard opbouw voor een persbericht die je het beste kan volgen. Begin met de top (PERSBERICHT – plaats – datum), gevolgd door de kop (opvallende titel), intro/lead (korte en bondige samenvatting, de 5 w’s), de uitwerking (de achtergrondinformatie en verdere context) en sluit af met de noot voor de redactie (voor meer informatie verwijzen naar een bereikbare contactpersoon met naam, e-mailadres en telefoonnummer).

Plaats voor de noot voor de redactie ‘niet voor publicatie’, je wilt immers niet dat dit verder wordt verspreid. Tenslotte kan je een bijlage toevoegen aan je persbericht, zoals beeld of een interessante rapportage. Dit wordt vaak gewaardeerd door de ontvanger.

5. De vijf W’s + H

Het komt wel eens voor dat media alleen de eerste alinea van je persbericht overnemen en publiceren. Daarom is het handig om in deze alinea, ook wel intro of lead genoemd, de vijf W’s te vermelden: wie, wat, waar, waarom, wanneer. Ook ‘hoe’ kan handig zijn om hier te vermelden, maar je kunt deze ook in de uitwerking plaatsen. Let hier bij wel op dat je de eerste zin nooit begint met een tijdsaanduiding.

Schrijf de behandelde onderwerpen in de intro vervolgens per alinea uit en zorg daarbij voor één informatieve kop per alinea zodat de tekst makkelijk te scannen is. Het is hierbij belangrijk dat de alinea’s elkaar opvolgen, waarbij het belangrijkste onderwerp als eerste behandeld wordt. Probeer te allen tijden te letten op de lengte van het persbericht: schrijft kort en bondig en probeer dubbele informatie te vermijden. Persberichten bestaan doorgaans uit maximaal 1 A4’tje.

6. Gebruik citaten

Een citaat kan input geven die niet feitelijk is en geeft een persoonlijke touch of kleuring, waarmee je laat zien wie de zender is.

7. Vermijd hulpwerkwoorden

Persberichten lezen het prettigst als het in de actieve vorm is geschreven. Voorkom dus hulpwerkwoorden, zoals ‘zullen’, ‘worden’ en ‘kunnen’. Daarnaast is het aan te raden om te schrijven in de derde persoon, ‘ik’ en ‘wij’ kan je het beste alleen in citaten gebruiken.

8. Laat je fout niet viral gaan

Het lijkt een open deur, maar spelling, grammatica en structuur is essentieel. Wanneer er een fout in je persbericht staat, doet dit niet alleen af aan je imago, maar de fout kan ook worden overgenomen in de daadwerkelijke publicatie. Het is nooit verkeerd om je persbericht door een digitale spelcheck te halen en te laten nalezen door collega’s.

9. Klaar met schrijven, en nu?

Het wordt aangeraden om de tekst in je e-mailbericht zelf te verwerken en niet als bijlage, zodat je bericht niet wordt tegengehouden door de firewall van de ontvanger. Bijlages zoals beeldmateriaal en overige documenten kun je om deze reden dan ook het beste beschikbaar stellen via een externe website.

Verstuur je e-mailbericht vanuit de organisatie als afzender en niet uit je persoonlijke account, dit bevordert je herkenbaarheid en autoriteit. Verzend je bericht ten slotte niet met hoge urgentie om irritatie bij je ontvanger te voorkomen.

10. Persoonlijke touch

Het kan gunstig zijn om goed contact te onderhouden met de verschillende journalisten uit je perslijst. Weet jij op welke manier zij het liefst je persbericht ontvangen? Doe er je voordeel mee als je over deze kennis beschikt. Maak bovendien de aanhef van je persbericht ook zo specifiek en gericht mogelijk. Er gaat weliswaar wat meer tijd in zitten, maar alle kleine beetjes kunnen je helpen bij doorplaatsing van je bericht.

 

Wil je meer leren over een effectieve pr-strategie? Cultuurmarketing organiseert met regelmaat een training over de inzet van pr in de cultuursector.

Interessant voor anderen?