Jouw rol als klantregisseur

3 tips voor klantgerichtheid in cultuurorganisaties

#Data
5 dec 2022

Optimaal klantkennis verzamelen, verspreiden en benutten is voor veel cultuurorganisaties een uitdaging. Welke rol kan de marketeer hierin spelen?

Door Pieter de Rooij en Patricia Lamper-Liplijn

Pieter de Rooij is docent-onderzoeker bij de Academy for Leisure & Events, gelieerd aan de Breda University of Applied Sciences. Patricia Lamper-Liplijn is werkzaam bij Cultuurmarketing.
Fotografie

iSAW Company (Unsplash)

Klantgerichtheid kan worden samengevat als het intern verspreiden van klantkennis en het benutten van deze klantkennis door alle medewerkers van een organisatie. Dit blijkt voor cultuurorganisaties vaak een uitdaging. Dat komt omdat er in veel gevallen een breed aanbod is, en er veel verschillende type bezoekers en relaties zijn. Dat zorgt doorgaans voor een complexe verzameling aan klantkennis en -informatie.

Daarnaast moeten organisaties met een duidelijke artistieke missie een balans vinden tussen artisticiteit en klantgerichtheid. In de commerciële sector is het vaak een stuk makkelijker om een product direct aan te passen als blijkt dat het niet voldoet aan de wensen van de klant, terwijl het product in de cultuursector vaak autonoom is. Tot slot hebben veel culturele organisaties aandacht voor sociale inclusie en brede toegankelijkheid. De zoektocht naar bezoekers die minder vertrouwd zijn met het aanbod betekent ook dat er vaak minder klantkennis over deze doelgroepen aanwezig is.

Hoe ga jij als marketeer om met deze uitdagingen wanneer het gaat over het genereren en het verspreiden van klantkennis? Hoe vervul jij jouw rol in het overleg met directie, programmeur / curator en de afdeling educatie als het gaat om klantgericht werken?

Aan het begin van 2022 gingen acht cultuurmarketeers van start met het intervisietraject over klantgericht werken in de cultuursector. In dit artikel worden drie tips besproken die voortkomen uit deze intervisiegroep die jou als marketeer vooruit kunnen helpen in het proces van klantgerichtheid.

1. Zet het onderwerp op de agenda: pak jouw rol als klantregisseur

Werk aan het draagvlak voor een klantgerichte organisatie en ga in gesprek met collega’s. Zorg allereerst voor commitment en ondersteuning vanuit de directie. Wanneer dit ontbreekt, vecht je als marketeer namelijk tegen de bierkaai. Maar het creëren van draagvlak doe je zowel top-down als bottom-up.