COVID-19 dwong culturele organisaties om meer dan ooit te zoeken naar alternatieve manieren om hun programma’s toegankelijk te maken. Deze noodzaak leidde ertoe dat de culturele livestream in een stroomversnelling kwam. Vanaf maart 2020 experimenteerden culturele organisaties veel met het live of on demand aanbieden van de programmering, en zijn er bescheiden tot zelfs onverwacht succesvolle resultaten geboekt. Dit roept de vraag op wat de toekomst is van livestreaming. Is het een noodzakelijk kwaad totdat fysiek bezoek weer mogelijk is? Of heeft de culturele livestream zich bewezen als waardevolle aanvulling op het bestaande culturele aanbod?
Tijdens het online panelgesprek op 19 januari 2021 ging Cultuurmarketing hierover in gesprek met Fenno Verdaasdonk (hoofd merk, marketing en communicatie bij Pakhuis de Zwijger), Martine van Duijn (hoofd marketing en communicatie bij International Documentary Filmfestival Amsterdam), en Tom Bonte (directeur van Ancienne Belgique in Brussel).
Hoewel alle sprekers vanuit het perspectief van hun eigen organisatie de noodzaak van livestreaming bevestigen, zijn de meningen verdeeld over de toegevoegde waarde ten opzichte van de bestaande programmering.