Cookies & Privacy

Wij maken gebruik van cookies.
Lees meer hierover in onze privacy statement.

  • Noodzakelijk

    Functionele cookies zorgen ervoor dat de website goed functioneert en op jouw voorkeuren kan worden ingesteld.

  • Google Analytics

    Bezoekersstatistieken en gebruik van de website worden anoniem gemeten en verzameld.

  • Matomo

    Bezoekersstatistieken en gebruik van de website worden anoniem gemeten en verzameld.

  • Hotjar

    Een online gedragsregistratietool die de activiteit op de website en gebruikersgegevens anoniem verzamelt en in kaart brengt voor analyse.

  • YouTube

    Noodzakelijk voor het tonen van YouTube video’s. Klikgedrag, bekeken video’s en eigen voorkeuren worden verzameld voor een gepersonaliseerde ervaring en tonen van relevante advertenties.

  • Facebook

    De Facebook pixel wordt gebruikt om advertenties te plaatsen die voor jou interessant kunnen zijn en de inzet van marketinginspanningen te evalueren.

  • Kennis & vaardigheden
    • Agenda
    • Artikelen
    • Incompany training
    • Opleidingsbudget
  • Netwerk
    • Freelance index
    • Bureau index
  • Word lid
    • Culturele organisatie
    • Non-profit
    • Zzp
    • Bureau
    • Student
  • Vacatures in de sector
    • Plaats je vacature
    • Ontvang vacatures in je inbox
  • Organisatie
    • Over Cultuurmarketing
    • Principes
    • Team
    • Werken bij Cultuurmarketing
    • Programmaraad
    • Raad van Advies
  • Contact
    • Bereikbaarheid
    • Ledenservice
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
    • Nieuwsbrief
    • English
  • Hoe zet je als culturele organisatie stappen in datavolwassenheid?

    Hoe datavolwassen is jouw organisatie?

    #Data #Marketingstrategie
    14 aug 2024

    Met datagedreven werken baseer je (strategische) besluitvorming op inzichten verkregen uit data-analyse. Hoe goed een organisatie data weet te gebruiken en beheren, staat bekend als datavolwassenheid. 

    Door Patricia Lamper-Liplijn
    werkzaam bij Cultuurmarketing
    Fotografie

    Nattida-Jayne Kanyachalao

    Het kunnen varen op informatie afkomstig uit data is vrijwel onmisbaar in elke organisatie. Er zijn verschillende stappen die samen zorgen voor business intelligence. Je begint bij het verzamelen, analyseren en visualiseren van data en eindigt met het maken van beslissingen op basis van deze inzichten. Hoe vergevorderd een organisatie is in datagedreven werken, verschilt in de praktijk en hangt af van meerdere factoren.

    Jouw rol als marketeer bij business intelligence

    Datagedreven werken wordt door veel cultuurmarketeers gezien als een belangrijke ontwikkeling in het vakgebied, maar tegelijkertijd als complex en ondergeschoven kindje ervaren. Als marketeer kun je echter een belangrijke meerwaarde leveren in business intelligence en de datavolwassenheid van je organisatie. Jij speelt immers een centrale rol bij het verzamelen van relevante publieksdata, hebt (mede)zeggenschap over het inrichten van databeheer en moet belangrijke trends en ontwikkelingen rapporteren richting het managementteam.

    Een verkeerde aanname is dan ook dat datavolwassenheid alleen te maken heeft met ICT: met alleen het implementeren van nieuwe systemen en analysetools ben je er nog niet. Datagedreven werken omvat onder meer:

    • het bewust en op ethische wijze verzamelen van data; 
    • het veilig beheren en schoon houden van je data (dat wil zeggen: zorgen dat er geen vervuiling, onjuistheden of inconsistentie in je database terecht komt); 
    • het correct analyseren van data;
    • maar ook het stimuleren van transparante en onderbouwde (beleids)keuzes in meerdere lagen van de organisatie.

    De meerwaarde van een datavolwassenheidsscan

    Om inzicht te krijgen in hoe jouw organisatie presteert in deze processen, zijn er talloze datavolwassenheidsmodellen ontwikkeld. Over het algemeen bevatten alle modellen meerdere fasen in volwassenheid, waarbij de stappen steeds complexer worden, maar ook meer waarde opleveren voor je organisatie. 

    Verder lezen?

    Word lid van
    Cultuurmarketing!

    Krijg onbeperkte toegang tot 800+ artikelen, specifiek over de culturele sector, met tal van inspirerende praktijkvoorbeelden. Ontdek relevante inzichten en praktische tips voor je dagelijkse werk.

    Bekijk alle ledenvoordelen Ben je al lid? Log dan in en lees verder

    Misschien vind je dit ook interessant

    Exclusief voor leden

    Wat is datagedreven marketing?

    Datagedreven marketing is een veelgebruikte term en wordt steeds vaker als belangrijk onderdeel van een organisatie genoemd. In dit artikel gaan hier dieper op in.

    Starten met datagedreven marketing?

    Maak een begin met datagedreven marketing met deze 5 tips, waaronder een toolbox, handleiding en meer verdieping.

    7 Nov

    Datagedreven werken in de cultuursector

    Vanaf 7 november 2024 organiseert Cultuurmarketing deze training over datagedreven werken, speciaal voor culturele organisaties.

    Wachtlijst

    Niets missen?

    We sturen iedere twee weken een nieuwsbrief met interviews, praktijkverhalen en de nieuwste vacatures. Schrijf je in, dan krijg jij ‘m ook.

    Inschrijven voor

    Over CultuurmarketingLedenserviceContact