Tijdens het Cultuurmarketing event delen we met elkaar hoe je als marketing- en communicatieprofessional kunt bijdragen aan het divers, inclusief en gelijkwaardig maken van cultuur. Naast het uitwisselen van kennis en ervaring, kun je ook zelf aan de slag. In dit artikel 21 boeken en online reads over verschillende topics rondom inclusie van binnen en buiten de culturele sector.
In laat Chanel Lodik zien waarom het belangrijk is om je met antiracisme bezig te houden, ook als je denkt niet racistisch te zijn. Dankzij duidelijke voorbeelden en praktische tips weet je precies hoe je respectvol met je medemens omgaat, van welke kleur zij ook zijn.
Auteur Sunaura Taylor, een persoon met een beperking, activist voor de rechten van mensen met een beperking en van dieren, daagt uit om diep na te denken over de scheidslijnen tussen mens en dier, beperkt en niet-beperkt. Ze pleit voor het doorbreken van deze scheidslijnen en het erkennen van het dierlijke en kwetsbare in onszelf, wat ze “cripping animal ethics” noemt. wijst erop dat tussen handicap en dierenrechten veel overeenkomsten zijn, terwijl die vaak als tegenovergesteld werden gezien.
Het besef dat diversiteit en inclusie op de werkvloer belangrijk zijn en een organisatie veel kunnen opleveren dringt tot steeds meer organisaties door. Maar hoe zet je dat besef om in actie? Hoe voorkom je dat het bij holle woorden en flitsende diversiteitsstatements blijft? In interviewen auteurs Kauthar Bouchallikht en Zoë Papaikonomou 41 diversiteitsprofessionals en -onderzoekers over hun kennis en ervaringen in het werkveld van diversiteit en inclusie.
Hoe herken je stereotiepe beelden en welke termen kun je het beste gebruiken bij het schrijven over mensen en groepen? Iedereen die inclusief wil communiceren loopt tegen dit soort vragen aan. Om hier antwoord op te kunnen geven is WOMEN Inc. een aantal jaar geleden een pilot gestart en de resultaten zijn samengevat in .
van Anousha Nzume is een handleiding voor het leven in deze veranderende wereld. Vragen als: ‘Waarom weer dat gezeur over Zwarte Piet?’ ‘Dan is blanke vla zeker ook racistisch?’ ‘Hoe zit het nou met het n-woord?’ ‘Iemand een tropische verrassing noemen is toch juist een compliment?’, en: ‘Waarom ga je niet terug naar je eigen land?’, worden in dit boek beantwoord.
Inclusieve communicatie is een strategische benadering die het mogelijk maakt voor merken om relevant te blijven in een superdiverse samenleving, nieuwe doelgroepen beter te leren kennen en de eigen communicatie- en marketingdoelstellingen te overtreffen. ‘‘ van Hanan Challouki is voor bedrijfsleiders, marketeers en strategen die inzien dat de wereld aan het veranderen is.
In laat Mounir Samuel met humor zien op welke manieren een taal kan uitsluiten en wat we daaraan kunnen doen. Hij zet je aan het denken en schuwt geen taboe of ongemak. Dit is een boek voor iedereen die streeft naar een inclusieve, veilige en toegankelijke omgeving, op het werk, in de klas, het theater, de dokterspraktijk of thuis.
is een verzameling perspectieven op het hedendaagse Nederlandse museum, geïnspireerd door het Queering the Collections initiatief.
In het boek neemt het Rijksmuseum je mee op de reis die ze zijn gestart op weg naar een toegankelijk Rijksmuseum. Een reis die met mensen met een beperking en hun belangenorganisaties is gemaakt en waar veel van te leren valt. Dit is geen how-to boek waarin ze vertellen hoe het moet, want elke organisatie is anders en heeft haar eigen uitdagingen, mogelijkheden en ambities.
Met de publicatie , biedt Nynke Feenstra de museumsector een Nederlands jargon om het gesprek over inclusiviteit aan te gaan. Inclusie is geen eenvoudig en eenduidig begrip is. Iedereen wil een meer inclusieve sector met diverse bezoekers, personeel en programma’s. Maar wat betekent ‘inclusie’ nu precies?
Psychologische veiligheid geeft medewerkers het gevoel erbij te horen, moedigt ze aan hun mening te uiten, gemaakte fouten openlijk te bespreken en veelbelovende ideeën aan te dragen. Het leidt tot aantoonbare verbeteringen in eigenaarschap, samenwerking, leren, creativiteit en presteren. In het boek krijg je praktisch toepasbare handvatten om zelf en met je team stap voor stap toe te groeien naar een psychologisch veilig én vlammend werkklimaat. Ontdek de escape uit angstculturen en ontdoe je van ‘veiligheidsvreters’.
De publicatie , in opdracht van de Reinwardt Academie en IHLIA bevat tips en tricks voor het nog zichtbaarder maken van gender- & seksuele diversiteit in musea en collecties
schrijft vanuit de ervaring over wat het betekent om in een lichaam te leven dat niet binnen de norm past. Ze reflecteert op alles, van de complexiteit van vriendelijkheid en liefdadigheid, het leven zowel onafhankelijk als afhankelijk, het ervaren van intimiteit, tot hoe alomtegenwoordig in onze alledaagse media rechtstreeks van invloed is op het dagelijks leven.
Hoe kan de wereld van de klassieke muziek inclusiever worden? Die vraag is in deze tijd misschien wel prangender dan ooit. , journalist, schrijver en presentator, ging op onderzoek uit en sprak met uiteenlopende prominenten. Het leverde een serie waardevolle en indringende verhalen op. Soms ontroerend, soms pijnlijk, maar altijd verhelderend en recht uit het hart.
Groeien naar meer inclusie in de culturele sector: . Impact Centre Erasmus onderzocht hoe culturele organisaties de mate van inclusie en toegankelijkheid kunnen meten, evenals het effect van de inclusieve koers die culturele organisaties varen.
Met de handreiking van de Code Diversiteit en Inclusie wordt gestreefd naar een gedekoloniseerde, inclusieve en toegankelijke taal voor iedereen.
Racisme is ons probleem. Het gaat niet alleen om agressie, maar ook om subtiele vooroordelen die je overal tegenkomt. Wat betekent het om niet wit te zijn in een wereld waarin wit zijn als vanzelfsprekend wordt ervaren?
de historische oorzaken van racistische vooroordelen en toont aan hoe de ongelijkheid tussen wit en niet-wit in onze samenleving werkt. Racisme vind je in de politiek, op straat en in onze popcultuur.
Om je effectief in te zetten voor de strijd tegen racisme is het belangrijk om te weten wie je bent, waar je het over hebt en wat je doet en kunt doen. is een onvolledig naslagwerk voor mensen die zich in hun strijd tegen racisme willen verdiepen.
In dit leer je: Waarom inclusieve marketing van groot strategisch belang is, hoe fouten op dit gebied ontstaan en hoe je deze kan voorkomen en hoe jij inclusieve marketing kan ontwikkelen tot duurzaam concurrentievoordeel.
De publicatie van het Nationaal Museum voor Wereldculturen bevat een lijst woorden en hun geschiedenis van mogelijk gevoelige woorden in de cultuursector. Met deze publicatie willen de musea bijdragen aan de dialoog over het woordgebruik in de museumwereld en sluiten aan bij het maatschappelijke debat over de vraag of bepaalde woorden nog wel van deze tijd zijn.
Deze is voor iedereen. Voor mensen met een visuele beperking die willen weten hoe lotgenoten een museumbezoek ervaren en welke musea aansprekend zijn. Voor hun naasten die graag samen iets willen opsteken. Maar uiteraard ook voor alle musea die inclusie hoog in het vaandel hebben staan. Soms maakt een kleine aanpassing al een groot verschil.