Merken. Het zijn fascinerende constructen waar velen een mening over hebben. Ook in de culturele sector neemt merkstrategie naast de doorlopende marketing en communicatieactiviteiten een steeds prominentere plek in.
In het whitepaper ‘Merkstromingen in het culturele veld’ verbindt merkconsultant Patrick van Thiel de theorie van merkstromingen (die afkomstig is uit het boek waar hij samen met Andy Mosmans de auteur van is) aan de culturele marketingpraktijk. In het whitepaper wordt uitgelegd wat de verschillende merkstromingen kenmerkt aan de hand van culturele voorbeelden.
Als onderdeel van het keuzevak Branding waaraan de auteur van het whitepaper Patrick van Thiel meewerkt, voeren studenten van de Reinwardt Acedemie een benchmark onderzoek uit naar de dominante merkstromingen bij culturele organisaties. De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens een Cultuurmarketing bijeenkomst op 28 maart 2023 die in het teken staat van de merkstromingen. De is onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en biedt de bacheloropleiding cultureel erfgoed aan.
De samenwerking van Cultuurmarketing, de Reinwardt Academie en Patrick van Thiel heeft als doel om de theorie van merkstromingen toe te passen op de cultuursector, studenten in aanraking te brengen met marketing en communicatieprofessionals in de culturele sector en vice versa.
Het whitepaper is gratis te downloaden via onderstaande link.
Op 28 maart 2023 organiseert Cultuurmarketing een . Tijdens deze bijeenkomst geeft Patrick van Thiel een presentatie over de theorie rondom merkstromingen, geeft een marketeer toelichting op de werking van merkstromingen in de praktijk en worden de resultaten van de benchmark gepresenteerd. Meld je hier aan voor de bijeenkomst.