'Lees-, luister- en doetips in het kader van diversiteit en inclusie'

6 tips om je toegankelijkheid te vergroten

lachende vrouw met laptop
#Inclusiviteit
3 okt 2022

Hoe geef je als culturele organisatie vorm aan toegankelijkheid? Cultuurmarketing deelt zes praktische tips om als marketeer met de toegankelijkheid van je organisatie aan de slag te gaan.

Door Gerjan Brinksma
webredacteur bij Cultuurmarketing
Fotografie

Gerd Altmann (Pixabay)

Diversiteit en inclusie zijn thema’s die in de cultuursector terecht al langer aandacht krijgen. Cultuur is er voor iedereen, zo is de breedgedragen gedachte, dus als organisatie wil je ook dat iedereen zich welkom voelt. Toch kan het lastig zijn om dit streven in de praktijk te brengen. Hoe kun je als marketeer concreet aan de slag gaan met het vergroten van je toegankelijkheid?

1. Werk aan je digitale toegankelijkheid

Zorg ervoor dat je in je digitale omgeving rekening houdt met mensen met een beperking. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van alt texts bij afbeeldingen en genoeg contrast in kleurgebruik, net als ondertiteling bij videomateriaal. Verder kun je proefpersonen vragen naar hun ervaring, om op die manier te achterhalen of er obstakels zijn in de begrijpelijkheid van informatie en navigatie.

Voor sommigen is het gebruik van een muis een probleem door een beperking in zicht of motoriek; maak je website daarom zo toegankelijk mogelijk met toetsenbord-knoppen en maak praktische keuzes in de werking van je webshop. Lees ook dit artikel over digitale toegankelijkheid op Cultuurmarketing.

2. Inclusie is meer dan een afvinklijstje

Het beeld bestaat soms dat inclusie bereikt wordt door ‘hokjes af te vinken’. Britse culturele organisaties laten echter zien dat antiracisme – en inclusie in het algemeen – meer is dan dat: het raakt aan structuren in je organisatie. Ook uit een onderzoek onder marketeers uit de Nederlandstalige cultuursector concludeerde Cultuurmarketing dit jaar dat inclusie niet alleen een marketingvraagstuk is. Investeren in een inclusief personeelsbeleid en inclusieve bedrijfscultuur is een continu proces.

Lees in dit artikel meer over de Britse visie.

3. Zorg voor inclusieve teksten

Als organisatie is ook je communicatie een factor waarmee je je bezoeker zich welkom laat voelen. Woorden doen ertoe; zeker in je geschreven teksten is het belangrijk uitsluiting te voorkomen, gelijkwaardigheid te stimuleren en vooroordelen te vermijden.

Wil je meer weten over dit thema? Volg dan in maart de workshop inclusieve communicatie bij Cultuurmarketing.

Niets missen?

We sturen iedere twee weken een nieuwsbrief met interviews, praktijkverhalen en de nieuwste vacatures. Schrijf je in, dan krijg jij ‘m ook.

4. Voorkom (onbewust) validisme

Het belemmeren en discrimineren van mensen met een beperking gebeurt vaak zonder dat je je hier als organisatie bewust van bent. Des te belangrijker dus om je te verdiepen in de problemen die deze groep kan ervaren.

Eerder deelde Alicia Hoost haar ervaringen en tips over validisme op Cultuurmarketing. Ook kun je hier lezen hoe Het Nationale Theater in 2019 de toegankelijkheid voor mensen met een beperking vergrootte.

5. Doe een scan

Vanuit de Code Diversiteit & Inclusie is in samenwerking met partners de Scan D&I opgesteld. Deze vragenlijst geeft je een beeld van hoe ver je organisatie is op het gebied van diversiteit en inclusie. Je kunt de scan vaker uitvoeren om periodiek je voortgang te scannen.

Een handig hulpmiddel om je bewust te worden van digitale verbeterpunten, is de scan op ismijnsitetoegankelijk.nl. De scan maakt je bewust van aandachtspunten om je website toegankelijker te maken.

6. Luister een inspirerende podcast

Over diversiteit en inclusie is online een wereld aan inspiratie te vinden. Natuurlijk via teksten op websites, maar voor de podcastliefhebber ook via geluid. Op de website van de Code Diversiteit & Inclusie vind je een overzicht van interessante podcasts over diversiteit & inclusie.

Interessant voor anderen?