Diversiteit en inclusie zijn thema’s die in de cultuursector terecht al langer aandacht krijgen. Cultuur is er voor iedereen, zo is de breedgedragen gedachte, dus als organisatie wil je ook dat iedereen zich welkom voelt. Toch kan het lastig zijn om dit streven in de praktijk te brengen. Hoe kun je als marketeer concreet aan de slag gaan met het vergroten van je toegankelijkheid?
Zorg ervoor dat je in je digitale omgeving rekening houdt met mensen met een beperking. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van alt texts bij afbeeldingen en genoeg contrast in kleurgebruik, net als ondertiteling bij videomateriaal. Verder kun je proefpersonen vragen naar hun ervaring, om op die manier te achterhalen of er obstakels zijn in de begrijpelijkheid van informatie en navigatie.
Voor sommigen is het gebruik van een muis een probleem door een beperking in zicht of motoriek; maak je website daarom zo toegankelijk mogelijk met toetsenbord-knoppen en maak praktische keuzes in de . Lees ook op Cultuurmarketing.
Het beeld bestaat soms dat inclusie bereikt wordt door ‘hokjes af te vinken’. Britse culturele organisaties laten echter zien dat antiracisme – en inclusie in het algemeen – meer is dan dat: het raakt aan structuren in je organisatie. Ook uit concludeerde Cultuurmarketing dit jaar dat inclusie niet alleen een marketingvraagstuk is. Investeren in een inclusief personeelsbeleid en inclusieve bedrijfscultuur is een continu proces.
Als organisatie is ook je communicatie een factor waarmee je je bezoeker zich welkom laat voelen. ; zeker in je geschreven teksten is het belangrijk uitsluiting te voorkomen, gelijkwaardigheid te stimuleren en vooroordelen te vermijden.
Wil je meer weten over dit thema? Volg dan in maart de workshop bij Cultuurmarketing.
Het belemmeren en discrimineren van mensen met een beperking gebeurt vaak zonder dat je je hier als organisatie bewust van bent. Des te belangrijker dus om je te verdiepen in de problemen die deze groep kan ervaren.
Eerder deelde Alicia Hoost op Cultuurmarketing. Ook kun je lezen hoe Het Nationale Theater in 2019 de toegankelijkheid voor mensen met een beperking vergrootte.
Vanuit de Code Diversiteit & Inclusie is in samenwerking met partners de opgesteld. Deze vragenlijst geeft je een beeld van hoe ver je organisatie is op het gebied van diversiteit en inclusie. Je kunt de scan vaker uitvoeren om periodiek je voortgang te scannen.
Een handig hulpmiddel om je bewust te worden van digitale verbeterpunten, is de scan op . De scan maakt je bewust van aandachtspunten om je website toegankelijker te maken.