Diversiteit en inclusie zijn thema’s die in de cultuursector terecht al langer aandacht krijgen. Cultuur is er voor iedereen, zo is de breedgedragen gedachte, dus als organisatie wil je ook dat iedereen zich welkom voelt. Toch kan het lastig zijn om dit streven in de praktijk te brengen. Hoe kun je als marketeer concreet aan de slag gaan met het vergroten van je toegankelijkheid?
Zorg ervoor dat je in je digitale omgeving rekening houdt met mensen met een beperking. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van alt texts bij afbeeldingen en genoeg contrast in kleurgebruik, net als ondertiteling bij videomateriaal. Verder kun je proefpersonen vragen naar hun ervaring, om op die manier te achterhalen of er obstakels zijn in de begrijpelijkheid van informatie en navigatie.
Voor sommigen is het gebruik van een muis een probleem door een beperking in zicht of motoriek; maak je website daarom zo toegankelijk mogelijk met toetsenbord-knoppen en maak praktische keuzes in de . Lees ook op Cultuurmarketing.