Cultuurmarketing organiseert twee keer per jaar de leergang online marketing waarin je aan de hand van vijf workshops wordt voorzien van de basiskennis van online marketing. De workshops SEO, e-mailmarketing, social media marketing, online adverteren en Google Analytics worden gegeven door vijf experts uit dat vakgebied. In dit artikel vertellen zij alvast wat je in 2022 zeker in de gaten moet houden.
Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht, docent social media marketing: “We korten het al eeuwen af als social, maar hoe sociaal is jouw organisatie eigenlijk op social media? Het zenden en het gebruik van call-to-actions als ‘bezoek nu de tentoonstelling’ of ‘kom nu kijken’ zie ik relatief vaak, maar je kan veel meer met het medium. Er ligt tegenwoordig ook een kans om ons publiek buiten de zalen te engageren.
Door corona hebben we al flink wat ervaring opgedaan met manieren hoe we ons publiek online kunnen betrekken. Succesverhalen als en de on demand lockdown content van bijvoorbeeld het bewijzen dat dit maar al te goed kan. Het is nu aan ons om te laten zien hoe we dit kunnen blijven doorzetten.”
Jaap Schepers, docent SEO: “Om je potentiële bezoekers zo snel mogelijk van A naar B naar te leiden, spelen inclusiviteit en de een steeds grotere rol. Potentiële bezoekers met specifieke wensen door fysieke beperkingen of taalbarrières kunnen met de juiste instappagina’s en de daarbij behorende posities in Google, direct de juiste informatie vinden. Dit bevordert niet alleen de klanttevredenheid, maar ook het inclusieve karakter. In tegenstelling tot de commerciële sector is SEO daarom voor de culturele sector steeds meer bedoeld voor het wegnemen van drempels voor de doelgroepen in plaats van directe kaartverkoop.
Een trend die daarop aansluit is voice search: daar waar wij nog vrolijk onze zoektermen intypen, praten onze kinderen voornamelijk met hun devices. Heb je er al eens over nagedacht met welke zoektermen gebruikers via voice op zoek gaan naar jouw website, en of jouw ticketverkoop als is ingesteld op voice controlled commando’s? Het staat wel eens waar in de kinderschoenen, maar heeft -ook voor culturele organisaties- veel potentie.
Julian Jonker, docent Google Analytics: “Eind 2023 wordt verwacht dat alle third-party cookies in browsers onbruikbaar worden, waardoor adverteerders gemiddeld 80% van hun marketingdata verliezen. Momenteel wordt het blokkeren van cookies door Safari en Firefox al gehanteerd en eind 2023 verwacht Google dit ook in Google Chrome toe te passen. Aangezien Google Chrome de meest gebruikte browser in Nederland is, heeft dit een grote impact: het blokkeren van third-party cookies heeft niet alleen impact op het meten van je bezoekers en conversies via Analytics, maar ook op het opbouwen van lookalike audiences, retargeting doelgroepen en het personaliseren van advertenties.
In Nederland gebruikt maar liefst 92% van de bedrijven de huidige versie van Google Analytics: Universal Analytics. Dit betekent dat al deze bedrijven volgend jaar aan de slag moeten met hun cookies. 2022 staat dus zeker in het teken van inspelen op deze wijzigingen, zodat je -binnen de voorwaarden van de privacywetgeving- wel kunst blijven varen op nuttige data-insights. Google helpt je daar een handje bij en zijn druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe versie van Google Analytics: Google Analytics 4.
Ruben Zantingh, docent e-mailmarketing: “Tijd voor een mogelijk onpopulaire/onconventionele mening: hoewel de (schaarse) nieuwe ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing met veel bombarie worden aangekondigd (video, en ) maak je hier in e-mailmarketing zelden het verschil mee. Deze technieken zijn hulpmiddelen en geen doel. Ondanks dat er geen enorme trends en ontwikkelingen plaatsvinden binnen e-mailmarketing, blijft het een enorm krachtig middel. Een ontwikkeling die op dit moment wél stof doet opwaaien, is het tegenhouden van meetpixels door Apple. Als je niet weet of je e-mail geopend is, hoe weet je dan of je e-mail succesvol is?
Toch kun je ook zonder inzicht in je opens heel goed je succes meten. De kracht van e-mail komt namelijk vooral naar voren als je je doelgroep kent, weet wanneer je deze een bericht kunt sturen, hoe dit bericht eruit moet zien en hoe je je lezers kunt overtuigen om tot actie over te gaan. Die actie waarvan je wilt dat lezers hiertoe overgaan, kan je vervolgens wel meten.”
Meer weten over deze onderwerpen? Schrijf je dan nu in voor de . De leergang online marketing bestaat uit zes workshops en een webinar: , , , , , en . De workshops zijn ook individueel te volgen, maar deelname aan de gehele leergang is voordeliger.